[CCF] Region I HF-taajuusjako suositus 01.01.2006

jukka.klemola@nokia.com jukka.klemola at nokia.com
Sat Dec 10 12:55:34 EST 2005

Terve,

Viimeisiä kontestichallengeja, luulen.

Kansainvälisissä kilpailuissa juuri näin.
3700 alla oli asemia taas CQWW SSB:ssä.

7040 alla oli asemia CQWW SSB:ssä, ei kuitenkaan juuri 7010 alla.

CQWW CW kilpailussa asemia oli useita jopa 7090 yläpuolella.
Osa oli 7100 yläpuolella !
Ei tosin eurooppalaisia.

>törkeä yliajo.
>
>Minusta yliajetun on noustava nopeasti pystyy ja ilmoitettava,
>että tässä oli qso kesken.

Olen itse joutunut viimeksi CQWW CW:ssä tilanteeseen jossa oli aivan turhaa kertoa yliajajalle mitään.
Kotimaankisoissa tuo tyyli ei saisi toimia.

Itse olen aikanaan tehnyt niin että menin kysymään CW yliajajaltani CW filtterin leveyttä. Sanoi 500 Hz. Minä vastasin että minulla on 250 Hz ja silti tuli päälle ja penäsin selitystä.
Herra katsoi asiakseen suuttua oikein kunnolla.
Hän olikin ollut yleisluokassa jo yli vuoden ja oli ajanut 300 CW yhteyttä ja oli vanhempi hamssi. Aksioomat pätivät 100% jo yli 15 vuotta ennen finhamia.

Kilpailu on joillekin kovin vakavaa.

>Ja sitä kesken jäänyttä qsoa siinä vain jatkettava, eikä
>pidettävä niitä 3 sekunnin ruokataukoja keskella kisaa.

Siinä saa kiertää tahkoa jonkin aikaa jos meinaa 59+30dB signaalin alla pitää kuson loppuun.

>Jos kyse on "vain" kerroin siirrosta tai sen jälkeisestä
>qsosta, ei näistä asemista kumpikaan jää siihen, jos
>taajuudella tai ihan lähellä on/tai oli liikennettä.
>Ilmoita tässäkin tapauksessa että ole taajuudella edelleen,
>esimerkiksi kutsumalla cq testiä.

Oikein.
Jotkut, esimerkiksi yksi ... tulee kyllä jaksolle ja vie sen ihan tuosta vaan isommin kyselemättä vaikka miten ilmoittaisi että jakso on käytössä.
Samoin saattaa käydä kotimaan kilpailussa.

>Näitä sattuu täällä "etelässäkin", sitä vaan pitää elää senkin
>kanssa, tai vaikka yrittää paikata qso myöhemmin. Tilanne
>jossa dipoliin ajetaan 600w, ei varmasti kuule asemaa joka 300
>km päässä virkkuukoukku ikkunalaudalla vaikkakin ulkopuolella
>ajaa 10 w ulos ja swr lukemat HI puolella ja eikä saa sitä
>ensimmäistä kilpailu qsoa.

Tuttu ilmiö.
Varsinkin 160:llä, kuten Juhan 1JT CQWW CW kontestiraportista saattoi lukea.

Kilpailu on joillekuille kovin vakava asia.
Menevät ihan elämän muutkin alueet sekaisin yhden kontestin takia.

Katsotaanpa bandia:
Kansainvälisissä kilpailuissa auttaa mennä niin ylös bandilla kuin mahdollista.
14090 yläpuolellakin oli CW liikennettä jos huomasitte.

Kotimaankisoissa asemia on mukana CW:llä alle 35 kappaletta.
Ne mahtuvat aivan hyvin 80 CW bandille 3510.5 - 3550.
40 metrille mahtuminen on hiukka niin ja näin. Siellä on kaikenmaailman digivikittimiä CW bandilla noin 7030 alkaen.

SSB:llä 40 on vielä ahtaampi paitsi KS Sainiossa joka on melkein kesällä.

Joku kisamanageri takavuosina (20 vuotta sitten) hylkäsi oikein kutsun kera lehdessä yhden kisaajan joka rikkoi bandirajaa. Sellainen ei ole ollut enää tapana.
Likaisen pelin pelaajat pärjäävät nykyaikana paremmin kun ketään ei saa syyllistää mistään, kuten 6KXL mailista saatiin lukea.

>Minusta yliajetun on noustava nopeasti pystyy ja ilmoitettava,
>että tässä oli taajuus varattuna.
>Ja sitä kesken jäänyttä testi huutoa vain jatkettava, eikä
>pidettävä niitä 3 sekunnin ruokataukoja keskella kisaa.

3 sekuntia ja ruokatauko ..?

>Omalla hiljaisuudella olet jo taajuuden luovuttanut toiselle.

Jos on hiljaa 30 sekuntia, asia on selkeämpi.

>En osallistunut 6 Cuppiin 2005 ja mielipiteet olivat ihan omia
>ja osin lainattuja.

Minun mielipiteeni ovat ihan omiani ja olen ne muodostanut jo 1983, ennen kuin ensimmäinen vuosi kontestihommia oli takana.

>73 Pertti, OH5TQ
>DX-harrastaja joka välillä sotkeutuu ammattilaisten kisoihin.

73,
Jukka OH6LI
Wannabe Big Gun Kontesteri (OH3BU taannoisen esitelmän mukainen määritelmä)