[CCF] VS: Kysymyksiä ja vastauksia Field Daystä

Jukka Tarvainen (OH4MFA) jukkaotarvainen at suomi24.fi
Thu Jun 2 00:41:13 EDT 2005

Huomenta!

Juhani kirjoitti:

>Kun pystytetään asema pellolle, niin on mukava kun kusoja tulee. Kusoja

>tulee silloin jos tapahtumissa on paljon osallistujia. Nykyisellään
>säännöt eivät kiellä verkkosähkön käyttämistä kiinteässä sarjassa.
>Mielestäni niin on hyvä. Kuitenkin Jukan mielestä verkkosähkön käyttö
>kiinteässä sarjassa ei ole Field Day -hengen mukaista.

Mielessäni oli myös jako kahteen kiinteässä sarjassa, verkkosähkö tai ei
verkkosähköä. Sääntöihin jäi hieman epäselväksi eikä sitä oltu sanottu suoraan
saako vai ei käyttää. Pääasiassahan toivotaan varsinaisia fd asemia osallistuvan.
Jo unholaan jääneen turva2003 innoittamana ajattelin tuota kotiaseman hätäsähköistystä...
Katsotaan kuinka paljon lokeja tulee kiinteiltä asemilta ja selvittelen
sitten millä sähköllä ovat olleet. Jaetaan sitten vaikka jälkikäteen eri
luokkiin.

>Jos otetaan malliksi esim. RSGB:n FD-säännöt, niissä sallitaan qso:t
>kiinteisiin asemiin, mutta rajoituksia kiinteille asemille ei ole. Ei
>ole myöskään kilpailuluokkaa kiinteille asemille.

Kusot kaikkiin asemiin ovat pisteiden arvoisia field day asemille.

>Ajattelin laittaa SRAL:n bulletiiniin maininnan, että Hailuoto-kusoja on

>tarjolla klo 18 FD:ssä, mutta en nyt viitsi, koska ilmiselvästi suuri
>osa vasta-asemista ei tällöin toimisi Field day -hengen mukaisesti.
>Eihän ulkomaan kiinteillä asemillakaan ole rajoitusta, että verkkosähköä

>ei saa käyttää.

Nimenomaan fd-asema saa workkia ihan kaikkea mikä liikkuu bandeilla. Tuskin
muutaman kuson workkinut "kiinteän aseman" omistaja edes laittaa lokia.
Jos laittaa niin hyvä tarkistusta ajatellen, mutta epäilen, ellei ole sitten
tosimielellä liikenteessä. Kannattaahan mainostus, kyllä sieltä kusoja varmasti
tulee niiltä jotka bullen kuuntelevat.

>Muuten säännöt vaikuttavat hyvältä tulevaa peditiota ajatellen.
>Erityisesti arvostan suuren tehon sallimista sekä yksinkertaistuneita
>sääntöjä.

Tässähän on pyritty osanottajien toiveita täyttämään.

Vielä eräs antenniratkaisu rajoitettuun sarjaan:

>OH8TA:n ratkaisu asiaan FD:stä v. 2000:
>http://oh8ta.oulu.fi/peditiot/fieldday2kcw/
>Keskimmäinen kuva. Dipolin erimittaiset viikset erotetaan sopivilla
>painoilla, esim. virvoitusjuomapulloilla. Kiinnityskohtia vain 2 ja
>antenni sääntöjen mukainen. Tosin tuolloin säännöissä ei ollut antennin

>yksielementtisyysvaatimusta.

>Tämän vuoden kisassa antenni ei enää olisi
>sääntöjä tiukentamalla luovuudella ei ole enää mahdollista kukkia. Mutta

>kuten kirjoitin, mielestäni säännöt on jo menneet huimasti oikeaan
>suuntaan.

Rajoitettu sarja on nimenomaan rajoitettu sarja. Jollei ole rajoituksia
mitä virkaa on moisella? Kyllä avoin sarja tarjoaa haastetta niille joilla
on mahdollisuus ja into kokeilla ja rakentaa. Rajoitettu on niille, jotka
käyttävät todellakin vain yhtä tosi yksinkertaista antennia. Johonkinhan
raja on vedettävä.

>Kiitokset Jukalle FD:n kehittämisestä. Toivottavasti OH8T/P:n lisäksi
>muutama muukin OH-asema on mukana kisassa.

Sitähän tässä on yritetty saada aikaan. Täältä päin pitäisi olla OH4AB:n
peditio, kutsusta en ole varma. Itse olen OH4KZM:n kanssa kutsulla OH4MFA/P
avoimessa sarjassa ja alle 100 W luokassa, eli 1B. Ilmoitanpa tässä näin
ettei tule jälkipuheita, että olisi manageri vääntänyt itsensä sopivaan
luokkaan:) Riginä K2/100 ja antenneja 80m inv-L, 40m 2 el wire beam ja 15/20m
4 el opensleeve wire beam. Kokeiluasteella vielä, mutta ensi viikolla ollaan
viisaampia kuinka workkivat. Sähkölähteenä bensa-aggregaatti/laturi/akku/invertteri-sekamelska.
Perjantai-iltana aloitellaan aseman pysytytystä verkkosähköistämättömälle
mökille lokaattorissa KP32PG. Ollaan QRV myös VHF/UHF ainakin Pieksämäen
toistimilla.

73 ja GL
Jukka OH4MFA