[CCF] Kilpailukusoja lokiin RTTY'lläkin jonnin verran kiiruusti - Qso/Hour

Juha Valimaki oh9mm at oh0i.com
Mon Oct 17 15:41:41 EDT 2005

Heps,

Hyvä operaattori, hyvä lokaatio, hyvä asema, hyvät kelit (huonommat kuin
samassa luokassa olevilla kilpailjoilla), etukäteistyöt, automatisointi ja
ripaus lady fortunaa ilman laiterikkoja. Tätähän me kaikki kaipaamme,
reaalielämässä (ja pienellä budjetilla) vain osa toteutuu.

Ystäväni Jukka, olen siis täsmälleen samaa mieltä monesta asiasta. OH0:ssa
amatööritiheys on kuitenkin pienempi kuin  mantereelta = myöskin halutumpi
kohde.

Mitä tulee ryttyyn, niin vaatimaton henkilökohtainen mielipide edelleenkin
että SAC:n CW/SSB osat voisi laittaa täysin hyvin yhteen. Muutaman tunnin
pileupin jälkeen voisi pitää myös vastaavat pilet cw:llä. Säännöissäkin
lienee nykyisellään jo rukkaamisen paikka, verratkaa esim russian dx
contest tai Ari dx kontestin aktiviteetti (jälkimmäinen kolmella modella).
Cq ww RTTY on valitettavasti ajanut ssb -osan päälle mille emme voi
mitään. Huonoja kelejä sattuu yhteen viikonloppuun, mutta yleensä
kisamiehet workkivat sen mitä on saatavilla :)

Irc:stä tuli mieleen... v95 olin matkalla Islannissa. Saarelle oli povattu
kunnon myteriä kyseiselle tammikuun viikonlopulle. IRC addiktioni ei
hellittänyt matkallakaan. Noh, löydettyäni yhteyden päässä olevan
kompuutterin joku kysyi (en muista millä) kanavalla että ei todellakaan
huvittaisi olla Islannissa näillä keleillä. Totesin että Reykjavikissähän
on ainakin  nyt ihan hyvä. Kukaan ei uskonut lokaatiotani ja totesin että
voin osaltani jo jättää irc:n ja siirtyä seuraaviin harrastuksiin.
Nelivärikortti TF/OH1KAG/p ja pari tuhatta qsoa kertoivat että Irc:ssä voi
pölistä mitä sattuu ja sen jälkeen siihen kyllästyy.

Vieläkään en ole ymmärtääkseni ikäloppu mutta aina on vaivannut keskustelu
internetin palveluiden ja amatööritoiminnan keskinäisestä vaikutuksesta.
Ainakin itse teen työkseni toista ja harrastan jälkimmäistä. IRC käyttö
sen sijaan jäi taakse siis 10v sitten (paitsi alaisilla on tähän liittyviä
palvelimia ylläpidossaan...). Pitäsköhän meidän herättää myös nuorempaa
sukupolvea näillä jutuillamme?

Juha, oh1kag/oh9mm 32v :)