[CCF] Four_by_4-square reality show! Fwd: Re: Vertikaalikommentti

'Zaba' OH1ZAA zaba at dlc.fi
Fri Feb 24 07:16:00 EST 2006

Sirs CCF-reality-team members!

Nykyajan Tosi-TV ohjelmien tapaan voimme järjestää 4-square kisan.
Muodostakaamme vaikka N kappaletta 1-hengen teamejä, suunnitellaan!

Ohessa annetaan rakennustarvikkeet; jokainen tehköön siitä parhaan
mahdollisen ratkaisun. Tarkoitus on tehdä vain mallinnus. Kutsutaan
sitten kamerat paikalle kun on suvisäät ja rakennuspuuhien aika.

Materiaalit annetaan vain yhdelle 4-squarelle. Lopulta on tarkoitus
rakentaa neljän kohotetun (elevated) 4-squaren ryhmä, koska arvelen,
ettei yhdellä pystytä 3-elementtisen yagin suoritusarvoja voittamaan.
Toisaalta säästämme paljon, kun ei mitään kääntömoottoreita tarvita.
Kohdebandi on 3.5 MHz, mutta käytetään tuloksia sitten laajemminkin.

Minun täytyy tunnustaa, etten ole koskaan lukenut yhtään ON4UN:n
kirjaa. Aion sen kyllä tehdä, koska niistä löytyy vallan loistavaa
aineistoa. OH1MA/Jaakko lähetti minulle hyvien kommenttien ohella
mahtavan linkin ON4UN:n vuoden 2005 Daytonin PDF-artikkeliin:

http://www.kkn.net/dayton2005/ON4UN-Dayton-2005.pdf

Siinä esitetyt syöttö- ja vaiheistusratkaisut tulevat varmaankin
hyvään käyttöön yhden tai useamman 4-squaren konfiguroinnissa. On
myös etua siitä, ettei ole kaikkia noita artikkeleita lukenut, koska
tuolloin voi ennakkoluulottomasti viljellä ja soveltaa omia ideoitaan.

Eniten antenniasioista oppii laatimalla omat ohjelmistot mallinnukseen.
Aikoinaan tuli 80-luvun alussa kirjoitettua HP85-koneelle BASIC ohjelmat,
joilla tuli suunniteltua mm. OH1AF:n senaikaiset uudet 14 MHz:n antennit.
Samoin tuli tarkistettua paikkansa pitäväksi OH1RY/Pekan paljon kohua
herättäneet väittämät, että esim. 7 MHz:n yagin porrastetusti kapeneva
direktori-elementti, voi olla fyysisesti vapaan avaruuden puolenaallon
mittaa pitempi. Nämä ovat asioita, jotka eivät noin vain pika-ajatuksella
selviä, vaikka kuinka paljon maalaisjärkeä yrittäisi käyttää. Yksi toinen
merkittävä asia on keksinäisimpedanssit, jotka alkavat tosissaan kummit-
telemaan, kun yritetään sovittaa 4 identtistä yksikköä aallonpituuteen
nähden pienelle alueelle. Kaikki nämä asiat ottavat nykyiset simulointi-
työkalut itsestään huomioon, mutta laskennan tulos voi kuitenkin olla
katastrofaalinen, jos ei pysty jo ennalta arvioimaan, kuinka paljon
nämä seikat suunnilleen peruskonfiguroinnissa painavat.

Lisäksi on vielä ajan hammas. HP85:n ohjelmistot ajettiin laitteen
omalle kasettiasemalle, jonka nauhat perustuivat ferriitioksidille
tallennettuun tietoon. Kun sitten joskus vuonna 1995 yritin lukea
nauhoja, nii´n huomasin, että jo hakemiston kohdalla oli reikiä
ferriittipinnoituksessa. HP85:n omalla lämpöpaperiprintterillä
tulostetut ohjelmalistaukset olivat haalistuneet näkymättömäksi.
Onneksi sai jo silloin K6STI/Brianin Antenna Optimizerin 6.35
Professional version kuudellasadalla dollarilla. Siihen sai
syötettyä jo vähän suuremmankin antennirakenteen DOS-pohjalla.

Ajan hammas ei säästä myöskään simulointituloksia. Pikkupoikana
hyppelin Mäntyluodon rantakivillä vielä onnellisen epätietoisena
sijainnin erinomaisesta "radiosoveltuvuudesta", vaikka ensimmäinen
hunajakennoradio tulikin hajotettua neljävuotiaana onnettoman
oikosulkutapahtuman seurauksena (ensimmäiset kunnon savumerkit).
Nyt kun katselee samoja rantakiviä, niin huomaa, että ne komeilevat
35 senttiä korkeammalla rantaviivalla (maa kun nousee 7 mm vuodessa).
Edellinen havainto tarkoittaa, että ainakin perfektionistin pitää
uusia kaikki laskelmat Pohjanlahden "neste-maatason" vetäytyessä.

Alla olevan taustatiedon perusteella on lähdettävä siitä, ettemme
halua häiritseviä virtoja syöttöjohtoihin tai kantaviin rakenteisiin,
tässä tapauksessa kun haluamme nostaa 4-squaren korkealle yläilmoihin.
Siksi valitsemme 1/8-aallon elementtien välit, koska silloin vektori
maston kohdalla on nolla (korjataan vähän mittoja; silloin viimeistään).
Elementit itse saavat kyllä olla aluksi täysimittaisia (helppo mallinnus).

Tästä tulee kallis ratkaisu, mutta vain paperilla. Pienillä kompromisseilla
lopputuloksessa väännetään vaikka lankaversio, joka toimii liki yhtä hyvin.

Otetaan aluksi vaikka 51 metrinen ristikkomasto (se taitaa olla nykyään
DX-mielisen OH-aloittelijan mastokeskimitta, kaupungin ulkopuolella)...
Läpileikkausprofiilin on oltava neliön muotoinen, lisämekaniikan takia.

Maston huippuun laitetaan kevyemmät ristikot: 2 x 15 metriä horisontaalit
pystydipolien kannatinpuomit (vastaa 4 x 7.5 metriä). Niiden päihin tulee
täysimittaiset 3.5 MHz:n dipolit pystyyn. Täten dipolien välit ovat aika
tarkkaan 11 metriä (säädettävä mastovirran nollaamiseksi). Siinä se sitten
onkin: elevated 4-square, ei enää mikään povitaskuversio. Jos lääniä on,
niin laitetaan näitä samoja kokonaisuuksia neljä kappaletta noin 1/2 - 3/8
aallon matkalle toisistaan, ja tehdään sopivat keskinäiset vaiheistukset.
Niihin kisoihin eivät sitten enää mitkään yagit pääse mukaan.

Nyt vain simulointiohjelmat käyntiin. Keskinkertaisen maaperän ominaisuuksia
ei lyödä täysin lukkoon. Jokainen saa ne itse valita, ja niistä tuomaristo
jakaa pisteet kuten kaunoluistelussa. Pääpalkintona on oma toimiva antenni.

Aika alkaa nyt; takarajaa ei ole; onnea kilpailijoille!   73, "Zaba" OH1ZAA

P.S. OH2KI/Jorma korjasi 5 MHz:n RCA-referoinnin 1 MHz:n alueelle (alla).