[CCF] Tehonjakoa ja patenttimodulaatioita? Fwd: Dedicated power! Re:Glossy ants; Re: Mattalasipeilaus; Re: Four_by_4-square

'Zaba' OH1ZAA zaba at dlc.fi
Mon Feb 27 03:50:55 EST 2006

Jari-san,

Kommenttisi kiteyttävät juuri keskeiset seikat. Komplikaatioiden
riski on suurempi kuin mikään hyöty. Esim. jos on vähänkin heittoa
vahvistimien vahvistuksessa (gain) eri tehotasoilla, niin suuntakuvio
alkaa heitellä pitkin avaruutta. Varsinkin suuntakuvion F/B-minimin
suunnassa kuunneltuna tuo herättää epämääräistä signaalin "pumppausta".
Mikään ei kiellä, etteikö kaikki olisi saman kokoisia vahvistimia,
mutta silloin alkuperäinen säästöajatus menee kyllä täysin hukkaan,
koska myös 100 watin tarvetta ajetaan esim. 550 watin yksiköllä.

Edellä siis päätösnetto OH2KI/Jorman kysymykseen: ei maksa vaivaa.

Kuitenkin, jos erilliset identtiset yksiköt (jotka ovat rauhoitettu
keskinäisimpedanssin vaikutuspiirin ulkopuolelle) ovat satojen metrien
päässä toisistaan, niin vetäisin sinne mieluimmin 240 voltin johdot,
sekä erilliset 400 watin vahvistimet 7/8-tuuman hardline:n sijasta.
Lisäksi en ole itse nimittäin koskaan ollut niin onnekas, että olisin
kyseistä kaapelia saanut, jolloin ensisijainen kohdistus olisi kyllä
VHF/UHF/SHF-käytössä. Pääteasteissa pitää olla vähän tehovaraa, jotta
on marginaalia pienille tehonohjauksen heitoille, eri suuntakuvioiden
valinnoissa. Tällöin päästään puhtaaseen kilowattiin 4 x 250 watin
tasolla (tilanteen mukaan esim. 280/260/260/200 watin jaolla).

On totta, että tutkatekniikassa on juuri keskinäisimpedanssien kanssa
eniten pohtimista, koska siellä on yleensä paljon elementtejä ja niitä
vahvistimia suhteellisen pienellä apertuurilla (jotta keilaa voidaan
myös elektronisesti suunnata). Pääteasteita voi olla satoja, ja nega-
tiivisia syöttöimpedansseja riittää. Konferenssijulkaisut valistavat.

                                            73, "Zaba"  OH1ZAA/2