[CCF] Contesting practises - lisäys

Korhonen_Esa Esa.Korhonen at sweco.fi
Tue Apr 3 03:41:45 EDT 2007

CCF,

en malta olla jatkamatta Jarin 3BU kirjoitusta. Olen nimittäin ihan samaa mieltä hänen kanssaan.

Keskustelusta on puuttunut yksi aspekti, nimittäin käytävän kilpailun säännöt. Joitakin esimerkkejä: mm. CQWW ja WPX säännöt eivät vaadi bandplanien noudattamista. Ei myöskään SAC. ARRL International vaatii omilta jäseniltään. IARU:n säännöissä sanotaan "A station may only be worked for credit in the portion of the band that is generally accepted for the mode used." eli tuon ymmärrän niin että suositusrajoja on noudatettava. Ihan jees.

IARU:n bandplanit ovat siis suosituksia. Bandplaneissa sanotaan "Preferred mode and usage". Ydinsana on "preferred".

Region 1:n bandplanissä sanotaan myös: "Non-contesting radio amateurs are recommended to use the contest-free HF bands (30, 17 and 12m) during the largest international contests."  Minä tulkitsen tämän niin että jopa IARU antaa *kontestissa* luvan workkia koko bandilla. Tuollaisen nootin lisääminen ei varmasti ole ollut ihan harkitsematon juttu.

Tieliikenteessä on nopeusrajoitukset ja nopeussuositukset. Kaikki tuntenevat ao. liikennemerkit. Rajoitus on se pyöreä keltapohjainen kilpi jossa lukee mustalla enimmäisnopeus mitä saa ajaa. Sinipohjainen kilpi valkoisella tekstillä saattaa suosittaa jollakin tieosuudelle ajettavaksi hitaammin, esim. tieosuudella on 100km/h rajoitus ja 70km/h suositus. Laki ei kiellä ajamasta sitä sataa. Minusta tässä on ihan vastaava juttu. Laki, siis Suomessa Viestintäviraston antamat määräykset ovat se satasen raja. Bandplanit ovat se seitsemänkympin suositus.

Mitä SRAL:oon tulee, liiton sivuilla sanotaan näin: "SRAL edistää, kehittää ja tukee radioamatööritoimintaa. Liitto tekee muun muassa yhteistyötä Viestintäviraston <http://www.ficora.fi/>  kanssa radioamatöörimääräyksiin, -taajuuksiin ja pätevyystutkintoihin liittyvissä asioissa."

Liiton sivuilla bandplaneista mainitaan "Allaoleva taajuusjakosuositus on voimassa 1.1.2006 alkaen. Ne kohdat, jotka ovat muuttuneet edellisestä taajuusjakosuosituksesta, on merkitty kursiivilla." Niin, suositus.

Minun suomenkielen ymmärrykselläni edelläoleva tarkoittaa sitä että Liitto pitää virallisena kantanaan Viestintäviraston antamia määräyksiä, mutta IARU:n jäsenenä mainitsee myös suositusten olemassaolosta. Jos Liiton virallinen näkemys poikkeaa omasta ymmärryksestäni, kuulisin sen mielelläni ja näkisin siitä myös mustaa valkoisella. Siis selkeä lausunto Liitolta että Suomessa on pakko noudattaa IARU:n määrittelemiä bandplaneja kaikissa olosuhteissa. Siihen saakka *kontesteissa* workin Viestintäviraston määrittelemillä rajoilla, edellyttäen että kilpailun säännöt eivät vaadi bandplanien noudattamista. Muu QSOilu on asia erikseen ja ajan sitä seitsemääkymppiä. Kisassa ajetaan se mitä mahdollisuuksien mukaan kulkee.

73, Esa oh7wv