[CCF] Saanko workkia itseni?

Jari Jokiniemi oh3bu at luukku.com
Wed Dec 3 23:06:11 EST 2008

3G-liittymänkin yli on kusoja minulle kerrotun mukaan pidetty. Oma kokemus on jostain about 8mbits down stream ADSL:stä. Nopeus ei ole ongelma. Yhteyden luotettavuus ajoittain on. Erinäisistä syistä kiinnostaisi kovasti kokeilla FlashOFDM-liittymää eli 450-verkkoa. Voisi soveltua erinomaisen hyvin juuri aikomaasi tarkoitukseen.

Etätyöpöydän hallinta sujuu ilmaiseksi ohjelmalla nimeltään VNC. Mikä tahansa muukin on tietysti ihan jees, mutta tuo on ilmainen, mikä on vahva argumentti. Radion ohjauksessa pidän Ham Radio Deluxea sangen pätevänä. Sitä kannattaa käyttää nimenomaan remote-moodissa. Muuten etäyhteys muodostuu ongelmaksi, ei ehkä niinkään nopeus mutta ne viipeet. Kenwood-miehet käyttävät usein W4MQ:n ohjelmaa. Äänen välityksessä suosituin ohjelma taitaa olla Skype. Minä käytän ruotsalaista IP-Soundia. Joku kehui QTC:ssä Picophonea. W4MQ:n softassa ääni on integroitu.

Antennireleiden yms. ohjaus onkin sitten varsinainen villi viidakko. Minä käytän Velleman K8055 USB-korttia. Jotkut ovat itse tehneet printteriporttiin kytkettäviä ohjauskortteja. Jos 8 relettä riittää, niin se on halpa juttu. Ohjelmat vaan tarttee tehdä itse. Jos laskee omalle työlle mitään hintaa, niin en suosittele. Vellemanissa pääsee sikäli helpolla, että kortin mukana tulee demosofta, jolla homman voi halutessaan hoitaa ilman omaa ohjelmointityötä. Kömpelösti mutta kuitenkin. Demosoftan muuttelu oman maun mukaiseksi on helppoa, jos vaan varastosta löytyy Microsoftin C++ kääntäjä (se maksaakin jo ihan oikeeta rahaa). Antennireleitä on myös naksuteltu GSM-relekorteilla (Probyte, Tampere). Sanottu tekniikka olisi kyllä hyvä olla eräänlaisena huoltoyhteytenä koko etäradiosysteemiin. Eli jos ADSL pätkii pahasti, niin olisi edes joku konsti laittaa kaikki sähköt pois istumatta 400 km autossa.

DXCC-säännöt ovat niin ahdasmieliset, että remotella itsensä workkimista toisesta DXCC-maasta ei lasketa. Nääs kun operaattorin pitää olla samassa DXCC-maassa kun asemansa. Koskaan en saanut awardimanagerilta mitään järjellistä vastausta, että miksi näin. Ihme, että yleensä on sallittu edes vaihtosähkön käyttö ja transistoriradiot. Ruutujahdin ahdasmielisyysindeksiä en tiedä. Voisin noin yleisesti arvata, että niissä porukoissa ollaan viimein jo päästy eroon kipinälähettimistä ja seleenitasasuuntaajista. Eli toivotan runsaasti uusia pinnoja itsesi jakamana!

-Jari, OH3BU