[CCF] HamCAP-ohjelman käyttäjät HUOM!

Jari Perkiömäki jpe at uwasa.fi
Wed Jan 2 16:08:46 EST 2008

Hei,

HamCAP-ohjelma on näennäisesti lakannut toimimasta vuodenvaihteen jälkeen.
Syynä on se että auringonpilkkutieto (SSN) loppuu HamCAPin perusversiossa
joulukuuhun 2007. Tästä syystä ohjelmalla ei ole tietoa vuoden 2008
SSN-arvoista, joten ohjelma ei osaa laskea ennusteita vuodeksi 2008.

Auringonpilkkutieto on tiedostossa:

C:\Program Files\Afreet\Ham CAP\SSN.dat (olettaen että olette asentaneet sen
C:-asemalle)

Jos tutkitte tuota tiedostoa, huomaatte että SSN on todellakin määritelty vain
vuodesta 2003 joulukuuhun 2007. Olen tehnyt tiedostosta päivitetyn version,
joka sisältää vuoden 2008. Kopioikaa tämä päivitetty tiedosto vanhan päälle.

Päivitetty tiedosto on täällä: http://www.voacap.com/SSN.dat

Huomatkaa, että vuoden 2008 kuukausittaiset auringonpilkkuarvot olen saanut
generoitua Sleeves & Stetson -menetelmällä, joka perustuu vahvasti
MUTU(tm)-interpolointitekniikkaan :)) Faktatietona todettakoon, että tietojen
auktorisoitu ylläpitäjä NOAA kertoi minulle, ettei uusia arvoja ole saatu vielä
laskettua, koska auringonpilkkuminimin ajankohtaa ei ole saatu (silloin kun
kysyin) varmasti määritettyä.

Virallinen, HamCAPin ja VOACAP:n kanssa käytettävä auringonpilkkutieto löytyy,
kun on löytyäkseen, täältä:

ftp://ftp.ngdc.noaa.gov/STP/SOLAR_DATA/SUNSPOT_NUMBERS/sunspot.predict

t. Jari OH6BG