[CCF] Apuohjelma GeoClockin maatietokannan päivitykseen

Jari Perkiömäki jpe at uwasa.fi
Mon Jan 7 17:49:28 EST 2008

Olen käyttänyt Joseph Ahlgrenin GEOCLOCK-ohjelmaa (versio 8.4d,
www.geoclock.com) minulle kustomoidulla HAM-kartalla (kartta nro 9009)
monta vuotta. Kuitenkin vasta nyt heräsi halu päivittää ohjelman
käyttämä maaluettelo uudempaan, koska uusia maita on viime vuosina
tullut lisää.

Ohjelman käyttämä kutsu/maatietokanta on puhdas ASCII-tiedosto (minulla
se on nimellä HAM73.DAT), ja se löytyy ohjelman asennushakemistosta,
niin kuin kaikki GeoClockin käyttämät datatiedostot tai muut
apuohjelmat. Tämä tiedosto konvertoidaan GeoClockin ymmärtämään
binäärimuotoon apuohjelmalla GENHAMDB.EXE. Minulla alkuperäinen
binääritietokanta on nimeltään HAM.HDB.

GeoClock toimii mainiosti Windows XP:ssä, mutta todelliseksi ongelmaksi
tuli tuon GENHAMDB.EXE-konvertterin käyttö. Se ei minulla toimi XP:ssä.
Konvertteri toimii kuitenkin Windows 95:n DOS-moodissa, joten ei kannata
heittää vanhoja koneita pois!

Toinen asia on tuon ASCII-muotoisen kutsu/maatietokannan päivitys. Jim
Reisert AD1C pitää ajan tasalla kutsu/DXCC-tietokantaa, jota monet muut
ohjelmat hyödyntävät, kuten DX4WIN, CT tai TRLog. Olen jo aiemmin tehnyt
  pienen konvertterin, joka muuntaa Jimin CTY.DAT-maatietokannan
VOACAP:n ymmärtämäksi koordinaattitietokannaksi.

Muutaman tunnin ähellyksellä sain valmiiksi pienen ohjelman, joka
muuntaa Jimin maatietokannan GeoClockin ASCII-muotoiseksi tietokannaksi.
Tämä ASCII-muotoinen tietokanta pitää vielä muuntaa GeoClockin
GENHAMDB-ohjelmalla GeoClockin ymmärtämään muotoon. Lisäksi HAM-kartan
nro 9009:n alustustiedostoa pitää muuttaa niin, että se osaa ottaa
käyttöön uuden tietokannan (ks. alla).

Ehdotan nimittäin ettei alkuperäistä HAM.HDB-binääritietokantaa eikä
HAM73.DAT-ASCII-tietokantaa muokata, tuhota tai turmella, vaan luodaan
Jimin aineistosta oma ASCII- ja binääritietokanta. Syynä on se, että
tekemäni konvertteri hyödyntää valitettavasti tässä vaiheessa vain osan
Jimin tietokannasta. Lisäksi GeoClockin alkuperäinen tietokanta on
tiedoiltaan paljon monipuolisempi -- mutta maatiedoiltaan vanhentunut.
Mikäänhän ei kuitenkaan estäisi vertaamasta nyt luotaavaa uutta
ASCII-tietokantaa ja alkuperäistä ASCII-tietokantaa toisiinsa niin että
alkuperäiseen tehtäisiin tarvittavat muutokset. Se vain valitettavasti
vie hurjasti aikaa.

Tekemäni konvertteri löytyy osoitteesta:
http://www.voacap.com/cty2clock.zip (833 kB). Pura ZIP-paketti latauksen
jälkeen, sieltä pitäisi löytyä ohjelma cty2clock.exe. Ohjelma vaatii
Internet-yhteyden, sillä se hakee aina Jimin tuoreimman
CTY.DAT-maatietokannan Jimin saitilta www.country-files.com. Sen jälkeen
konvertteri muuttaa Jimin tietokannan lennosta GeoClockin
ASCII-tietokannaksi.

Uusi binääritietokanta niille, jotka eivät jaksa käyttää konvertteria,
on osoitteessa: http://www.voacap.com/ham08.hdb (16 kB)

Ja tätä vastaava ASCII-muotoinen tietokanta on osoitteessa
http://www.voacap.com/ham08.dat (24 kB)

Toivottavasti näistä on jotain apua - ja tietty käyttö/tuunaaminen on
omalla vastuulla...

Lisäksi seuraava muutos pitää tehdä ASCII-editorilla (esim. NOTEPAD)
kartan 9009 alustustiedostoon (ks. alla). Huomatkaa rivi 4, jolla
HAMDB-ohjelmaa käsketään käyttämään uutta binääritietokantaa HAM08.HDB
(jonka saa siis yo. osoitteesta).

Ai niin, vielä yksi juttu: GeoClock ei toimi ihan täydellisesti
suomalaisen näppäimistön kanssa. Kun rupeaa kirjoittamaan kutsumerkkiä
jossa on kautta-merkki, niin kautta-merkkiä ei saa millään näkyviin ja
SHIFT-7 ei myöskään toimi. Näppäimistö on pakko muuttaa
englanninkieliseksi (itse käytän "English (United States)"), jolloin
kautta-merkki tulee näppäimestä, josta suomalaisessa näppäimistössä saa
miinus-merkin ja alaviivan (heti piste/kaksoispiste-näppäimen oikealla
puolella). Että silleen.

73 Jari OH6BG

GEO9009.DAT
-----------