[CCF] Kokemuksia kontestien ajosta pikkuteholla (yseistäkin)

Ari Pietikäinen oh2bsi at sral.fi
Fri Mar 14 12:47:36 EDT 2008

Tervehdys arvon kontesterit!

Ottamatta niinkään kantaa kiihkeään joulukisakeskusteluun kerron hieman
omista kokemuksistani

Olen Saariselältä workkinut Joulukisaa pari kertaa yhdistelmällä:

- TS-50S

- 7Ah hyytelöakku

- täysimittainen yhdellä RG58/U n.15m koksilla balunitta syötetty
perhosdipoli 80/40 @ max 8m maasta

- teholla 5W paitsi epätoivoisissa tapauksissa 50W tai jopa ihan täydellä n.
100W

- CW

Tosin fonellakin tuli koitettua kerran, yksi QSO meni läpi ekassa tunnissa
joten jätin siihen. Sinä jouluna

kelit todella tuosta horisontista muuttuivat aivan täysin tunnin aikana, CW
meni ihan hienosti.

Kelit näillä kerroilla ovat olleet erittäin vaihtelevat. Ja suosivat
qsoputkia vaihtelevasti OH-maan eri

kolkkiin, kummallakin bandilla.

Vastaanotto on onnistunut loistavasti, QRN sangen vähäinen. Oman sinkun
saaminen läpi onkin sitten

toinen juttu. PileUpin pyöritys 5W – forget it. Muutenkin olen enemmän
keräilijä kuin huutelija.

Yllätyksekseni en kuitenkaan pärjännyt aivan huonosti (siis CW:llä).

Jos en olisi tuota valikoivaa keliä kokenut ja etenkin fonella qsonsaannin
toivottomuutta, en varmaan

ymmärtäisi millaista se todella voi olla. Nyt tiedän.

Joka tapauksessa kisailu on kivaa, menestystä en pahemmin mittaile mutta
myönnetään, että itsetuntoa

hivelee silloin kun sattuu näillä vermeillä kipuamaan tulosluettelossa
joskus ihan ylöskin asti. Kotona

Espoossa ja mökillä Puumalassa sentään käytän 50-100W huimaa tehoa, ja
antennitkin ovat vähän

ylempänä, korostaen sanaa ”vähän”. Maahäviöt varmaan huikeat mutta ainakin
pommittaa jokseenkin

ylöspäin.

Niin joo, rigissä on yhä vain se 2,7kHz filtteri. TS-930 on ollut remontissa
jo monta vuotta kun ei ole saanut

aikaiseksi, siinäkin sama filsunleveys mutta sentään audiofiltteri. Eli sori
vaan jos en aina tule ihan

taajuudelle – toisaalta saanpa sitten workittua nekin jotka minua kutsuvat
vähän kauempana. Ja jos nyt en

satu siirtämään kertoimia isommissakaan kisoissa – tiedoksi, olen silloin
turistiluokassa. Aina joskus

innostun yrittämään melkein tosissani ja silloin jopa harrastan moista
pakollista kuviota. Johan sitä tehtiin

80-luvulla kotimaan kisoissakin – noita aikoja muistelen kaiholla vaikka
silloinkin vilungista nousi kohua

(ylitehot, suosiminen, väärä luokka,
 just name it). Silloin HW-101 ja G5RV,
myöhemmin TS-930, gp

ja dipolit.

Mutta nyt on tilauksessa K3 johon otan kapeamman roofing-filtterin ja DSP
hoitaa loput. Saas nähdä mitä

vauhtia alkaa korva huonontua kun rigi hoitaa kaiken sortin
häiriönvähennyksen jos nyt sitten osaan edes

hienouksia käytellä.

En lue itseäni millään muotoa oikeaksi kontesteriksi, kunhan huvikseni
touhotan. Joskus, tai oikeastaan

aika usein nykyään, vaan tuntuu aika huvittavalta tuo ”oikeiden”
kontestereiden puuha. Silti, kivaa tosiaan

on, kiitoksia niin kaikille qsokavereille kuin kisajärjestäjillekin joiden
hommaa en kadehdi tippaakaan.

Ja pahoittelut niille, jotka minua ovat kisassa tuloksetta kutsuneet. Tuttu
tunne. Ketään en ole koskaan

tahallani workkimatta jättänyt.

Ajelkaa kukin kisoja ihan miten haluatte, minähän workin sen minkä kiinni
saan. Jälkipeleihin en tämän

enempää vastaisuudessakaan aio puuttua. Ja jos joku otti herneitä nenään,
saa ottaa yhteyttä ja

haukkua ihan privaatisti jos ei palstoilla uskalla.

Aivan erityskiitokset vielä monivuotisesta sparrauksesta ja veljellisestä
kilpailusta: oh2bsq ja oh8pf!

Tulipa hiljaiselta mieheltä hirmuinen tilitys.

Qsoillaan, kisaillaan!

73/Ari oh2bsi ei5ip

Checked by AVG.
11:31