[CCF] Acom romotessa

karvkari karvkari kari.karvonen at phnet.fi
Mon Aug 10 11:55:19 PDT 2009

Moro
Acom sopii hyvin remoteen. Sen kanssa voi käyttää Acom tools softaa jolla saa näkyviin PC:lle kaiken sen minkä Acomin omalla rautapäätteelläkin. Acom pannaan sarjaporttiin. Siitä voi kykeä sähköt päälle ja pois. Ainoa edellytys on, että Acomin pääkytkin on oltava päällä (RF dekissä). Softassa näkee kaikki mittaukset, tehot swr:t virrat jne,
Antenninen on toki oltava vireessä. Mutta niinhän ne yleensäkin pitää olla !!?, ei se kovin kranttu SWR:lle ole 2,5 kestää hyvin. Jos suojaukset menevät päälle niin mitään 3 minuutin paussia ei tule. Linukka menee vain standby tilaan,painat vain opr kytkintä niin johan lähtee tehoa. Remote vaatii acomin takaseinään pienen interfecen, joka on käytännössä fet kytkin. Samoin sarjakaapeli on hieman stilosoitu. Acom myy molempia, ei ole vaikeaa tehdä itsekkään.
Acom:n softa ei sinänsä pelitä netin yli, mutta itse saan sen VNC:llä näkyniin remote PC:ltä. Tiettävästi TRX manager radiosofta tukee Acomia myös netin yli. Ei ole kokemusta.

Kaiken tämän lisäksi on syytä olla acom verkkojohdossa virrankatkaisu, joko relepurkki tai kontaktori jolla saa sähköt pois.
Tällä on paitsi turvallisuusmerkitys niin myös on joskus tilanteita, että Acom pitää "buutata" katkaisemalla siitä virrat oikeasti. Tämä asia liittyy siihen, että Acom tools softa saattaa joskus lopettaa liikennennöinnin linukan kanssa. Harvoin kylläkin.

Kontestivorkkiminen remotella on vähän jäykkää, ainakin bilen pito. Plokkaaminen onnistuu hyvin. Pileupissa ainakin HRD+ Skype:llä on pieni viive (20..30 ms), jolloin vorkkimisen pitää olla rauhallista. Varmaakin parempia (nopeampia) softia/käyttöliittymiä on tarjolla tai tulee tarjolla jolloin eroa remoteen tai paikan päällä oloon vorkkimisees ei juuri ole. Kotona on jääkaappikin lähellä ja sisähuussi.

nim. merkki 3 vuotta remotea Acomilla ilman ongelmia.

73 ! Kari 5LF