[CCF] IARU

Jari Jokiniemi oh3bu at luukku.com
Wed Jul 22 11:18:43 PDT 2009

Kylläpäs minä olen huono kommunikoimaan, kun vaatimaton esitykseni on ymmärretty WRTC-vermeiden ylistykseksi.

Siis oikein sovellettunahan jopa 6o6o6-yagi voi mahtua Small Station Contesting -konseptiin. Oleellista on iskeä kilpailijoiden heikkouksiin, sen sijaan että yrittäisi voittaa isot pyssyt juuri siinä pelissä, missä isot pyssyt ovat parhaimmillaan. Älä koskaan taistele vastustajan ehdoilla, vaan taistele aina omillasi. Nyt kipikapi lukemaan esitys uudelleen ja ajatuksella. Innovate man, innovate.

Viittaus tribander single elementin suosimiseeni on toki siinä mielessä totta, että minä pelaan TS:llä, koska ne ovat juurikin perinteisesti olleet ne vermeet, jotka minulla on vähällä vaivalla käytössä. Mutta kyllä minä pelaisin pikku pyssyä 60-metrisellä mastolla ja 80:n biimilläkin, jos vaan sellaiset minulla olisi. Joku toinen taas vastaavalla kalustolla kisaisi ihan tosissaan verissäpäin. Ja mikä minä olen sitä arvostelemaan. Maili-ikäsi voi vaihdella, kukin taaplaa tyylillänsä, ja muita asfalttiviidakon sanontoja.

Harjoittamani propaganda TS:n puolesta johtuu - paitsi rehellisestä ja avoimesta itsekkyydestä - niin myös siitä tilastollisesta tosiseikasta, että TS nyt vaan sattuu olemaan murskaavan enemmistön kaluston koko. En kuitenkaan mitenkään erityisesti suosi TS:n rajoittamista WRTC-tasoon. Oikeastaan päinvastoin, sillä kyllä kokolailla enemmistö WRTC-tasoisten asemienkin omistajista mieluusti ottaisi mastoon vähän mittaa lisää tms. Kyllä TS:kin voi olla jokseenkin kohtuullinen asema, kun se sellaiseksi rakennetaan (kaikkien muiden paitsi suomalaisten mielestä, tietysti). Esim 42 m masto mereen rajoittuvalla niemenkärjellä, 4-el SteppIR, pyörivä dipoli 40/80, shunt fed masto, 10 km radiaaleja. (Jesh, oispa rahnaa, paljon rahnaa.)

Otsikon mukaisesta IARU-kisasta minulla ei ole suurempia tunteita suuntaan taikka toiseen. Maantiede ja IARU-kilpailun säännöt nähdäkseni sanelevat aika selvästi, että Suomen HQ-asema ei mitenkään pysty soveltamaan Small Station Contesting -konseptia voittoisasti. Nähdäkseni on aikamoisen epätoivoista tavoitella voittoa Suomesta edes täällä perinteisesti esimerkillisen hyvin sovelletulla Aivan Helvetillis Perkkeleellis Big Station -konseptillakin.

Täten näkisin, että realistisin OH-maan kisaprojekti tässä nimenomaisessa kilpailussa on muotoa Pidetään Hauskaa Sillä, Mitä Käsillä On, Eikä Murehdita Sen Enempää. Pientä jäynää voisi ehkä tehdä perustamalla aseman OJ0HQ. Logistisista syistä kenties parempi olisi kuitenkin OH0HQ. Joku juristi voisi kanssa tutkia sääntöjen suhtautumisen asemaan EA8/OH2HQ.

<Disclaimer: Kirjoittaja ei vastaa mistään, hyvä jos vastaa edes puhelimeen. Tässä kirjoituksessa esitetyille ideoille ei anneta edes perävalotakuuta.>

-Jari, OH3BU

Tomi Ylinen kirjoitti 22.07.2009 kello 16:15:
> Noi ei ole toisiaan pois sulkevia vaihtoehtoja.
>
> Olis tosiaan kiintoisaa, jos saataisiin muutama asema WRTC-vermein, eli
> OH3BU:n arvostamin tribander/single element -syteemein ääneen. Ensi
> vuonnahan oisi hyvä, kun oikeakin WRTC on Moskovassa.
>
> Ei kai siinä oikeastaan kovin suurta organiseeraamista olisi, kun
>  jokainen
> hoitaisi itse itselleen aseman. Tiimissä saisi olla 1 tai 2
>  operaattoria.
>
> t T

http://www.kolumbus.fi/oh3bu/

Luukku Plus paketilla pääset eroon tila- ja turvallisuusongelmista.
Hanki Luukku Plus ja helpotat elämääsi. http://www.mtv3.fi/luukku