[CCF] IARU

Jari Jokiniemi oh3bu at luukku.com
Thu Jul 23 00:22:01 PDT 2009

Okei.

TS-luokan idea ei nähdäkseni niinkään ole erottaa tavallinen kansa siitä kolme-elementtisestä monoyagista vaan oikeasti isoista systeemeistä. Tiäräx, stakit ja pari kolme mastoa. Noin aluksi.

Tietysti sen rajan voisi vetää johonkin muuhunkin, mutta minusta nykyinen raja on aika hyvä. Nykyinen TS antaa elintilaa sellaiselle heebolle, joka pystyy rakentamaan edes (euro-)standardi-DX-aseman, mutta joka ei pysty tai halua superasemaan. Muistanemme, että kisaajat ja dxerit ovat perinteisesti olleet aika paljon päällekkäisiä harrastajaryhmiä. Aika harva aktiivinen harrastaja tyytyy sataan vattiin ja lankaan, jos vaan on yhtään mahdollisuuksia isompaan.

En siis kauheasti lämpeä WRTC-konseptille, vielä vähemmän yhden yläbandielementin konseptille ja kaikkein vähiten sille yhdelle yläbandielementille pikku teholla.

Isot mastot ja lukuisat elementit ovat nimittäin niitä harvoja keinoja, joilla Suomi saa edes jotain tasoitusta etelän keleille. Jo veljeskansamme Unkarissa saa aivan valtavan edun siitä, että esi-isänsä ryypättyään Volgan mutkassa meidän esi-isien kanssa lähtivät suuntaamaan etelään, missä aurinko on lämmin ja viini virtaa. Saati sitten jos verrataan OH:ta vaikkapa EA:han. Ainakin omien turistimatkojeni perusteella EA:ssa ja I-maassa on muuten aivan sikapaljon trappiyageja kerrostalojen katoilla. F-maassakin on, mutta selvästi vähemmän. DL vaikuttaapi sellaiselta, että kivikaupungissa on ehkä vähän vaikeaa, mutta kun päästään omakotitaloon, niin jotain mastoa kyllä saa bygata. Niistä maista, joissa minä olen käynyt, pahasti antennirajoitteisilta vaikuttavat lähinnä G ja PA. Kuitenkin ainakin DX-pileissä tuntuu vetonsa vaatimattomillakin antenneilla olevan sangen hyvä.

Jos pitäisi ajaa Suomesta vertikaalilla ja sadalla vatilla, niin kuin joskus nuorempana tuli tehtyä, niin se on kyllä sellaista itsensäkidutusta, että pitäkää tunkkinne.

No enpä tosin omakohtaisesti pääse muutamalta viime vuodelta kauheasti kehumaan minkään kokoiselta asemalta missään luokassa workkimisella, että ei sen puoleen. Saa vapaasti moittia.

4 TS-osallistujaa Suomesta on toki sikäli mielenkiintoinen määrä, että täällä on joka notkossa, niemessä ja saarelmassa ihan maailman mittakaavassa isoja asemia.

-Jari