[CCF] Hyvä headsetti?

oh6mf at ure.es oh6mf at ure.es
Fri Nov 5 12:31:14 PDT 2010

>Jos haluaa vastameluluureihin liitettyjen elektreettimikrofonien
>RF-ongelmat kertaluokkaa vaikeammiksi ratkaista, niin siitä vaan.
>Mielestäni ylivoimaisesti tärkein syy edes ajatella Heilin
>kapselin kytkemistä hienoihin vastameluluureihin on juurikin se, että
>vanhanaikaisella dynaamisella
>mikrofonilla RF-ongelmat ovat jostain mystisestä syystä paljon, paljon
>olemattomampia kuin hienommalla tekniikalla.

>-Jari

Lueppa ajatuksella mitä kirjoitin headseteista alussa..
ja kertauksen vuoksi

lentokone eli ilmailu headseteissa tulee olla toimiakseen erillinen
MIKROFONIVAHVISTIN elektroniselle mikille .
http://www.oh6mf.net/elrak/mikit/headset/ica4hea1.gif
tähän tapaan kuin esim. tässä ICOM:in ICA4 kannettavan airband radion
headset kytkennässä .

Radioamatööri laitteissa sitä erillista vahvistinta  ei tarvitse eikä sitä
niissä yleensä olekkaan , ja jos onkin , niin se on tehty erilailla kuin
näissä
airband headseteissä.

Tuo "radioamatöörilaitteille" tavallaan turha ylimääräinen
mikrofonivahvistin tarvii jännitteen , mikä oikeaoppisissa??
ilmailuheadseteissa
järjestetään joko radion mikrofonikanavasta , tai intercomin vastaavasta.

Koska kuitenkin headsetien tulisi aina toimia , oli kone sitten DC3 tai
tämän paivän Cessna , niin vahvistimen jännitteen syötössä
on kokoaalto-tasasuuntaussiltaa vastaava kytkentä joka varmistaa että heaset
toimii oli jännite mitenpäin tahansa .
paremmissa myön nuo diodit ovat zenereita , jolloin voi jännitekin olla
melkein mitä tahansa.

MUTTA Jari , niin kuin tiedät tommonen tasuri antennin(tässä tapauksessa
kierrejohto antennina ja tasuri biasoituna) päässä on myös AM ilmaisin  .
 ja on erittäin herkkä AM ja SSB modeilla toimimaan myös semmosena.

eli ,, jättämällä pois tuon vahvistimen mikkilinjasta , rf ongrelmat
ratkennee , ja suojausongelmat helpottuu kovastikin , jos niitä yleensä
jääkään enää ???

Vaikken olekkaan katsonut sinne sinun headsetin mikrofonimodulin sisään ,
niin oletan että tuossa (mitä muuten saa ostaa kaupasta)moduulissa
(monilla valmistajilla type PA-7) on sisällä elektreetti mikki , ja sen
mikin johdon välissä vielä vahvistin PA-5 tai vastaava.

Eli väittäisin että yrittämällä väkisin ilmailuheadsetin mikkiä vahvistimen
kanssa workkimaan esim. FT-1000 kanssa
aiheuttaa nuo rf ongelmat suureksi osaksi itse hi..
Toisaalta noissa vahvistimissa on nätti vähäkohinainen ääni , kunhan ne saa
vain toimimaan siina lineaarisen kentässä.

Mutta niinkuin kirjoitinkin .. tykkään air headseteistä korvillani , ja
niiden puomiin Heilin kapseli tai sitten joku muu..
JA sähköt ottaisin tarvittaessa rigistä ettei erillisä paristoja tarvii.

Mutta kukin tehköön niin kuin tykkää mitäpä sillä valiä ..

73 de oh6mf