[CCF] VOACAP vs. WSPR --- Re: Whisper! Re: Päivitys VOACAP Online -ennustepalveluun

'Zaba' OH1ZAA zaba at dlc.fi
Sun Oct 31 06:35:38 PDT 2010

Jari-san,

Todella merkittävä VOACAP-parannus erivärisillä markkereilla,
erityisesti browserin Back-toiminnolla, kun koordinaatit pysyvät
muistissa (sekä graafisesti, että numeerisesti).

VOACAP on kätevä apuväline, mutta tulevaisuuden ennustaminen
on aina ollut vaikeaa, ja Aurinko saattaa tehdä minkä tahansa
repäisyn hetki kuin hetki. WSPR on siitä kiva, että se on mitattua
”hard dataa” tapahtuneesta, parhaimmillaan 2 minuuttia tuoretta.

Se on muuttanut mielikuvia etenemisestä. Ennen oli monella
operaattorilla havaintojen perusteella se kuva, että kun joku
etenemissuunta sulkeutui, niin ionosfäärin rakenne saattoi
mennä etenemisvälillä niin epäedulliseksi, ettei Gigawattikaan
siihen olisi auttanut. VOACAP ehkä olisi antanut sen tuloksen,
että isommalla signaalilla signaali olisi edelleen kuulunut
(määrätyllä todennäköisyydellä), mutta ns. kova todiste jäi
puuttumaan. WSPR:llä kuitenkin voi todeta, että signaaleja
kulkee usein  -20/-30 dB:n SNR:llä, vaikka normaali A1A/J3E
yhteydenpito on ollut jo tunteja poikki. Siinä mielessä WSPR
vahvistaa VOACAP:in käytännöllisyyttä ja käytettävyyttä,
mikäli tulokset ja ennusteet ovat statistisesti yhteneviä.

Hiljaisten ylä-bandien toistuva aukeaminen ”epätodennäköisinä”
vuorokaudenaikoina juuri useissa kontesteissa vahvistaa tätä
käsitystä, ihan vain kerrointarpeen motivoidessa taajuusalueen
”väkisinkäyttöä”.

Itse en ole kuitenkaan etenemisteorian ammattilainen, vaan NIST
(entinen NBS)-käynnit liittyivät valokaapelitekniikan varhaiseen
kehitysvaiheeseen ja mittauslaitteistoihin multi/single-mode
kuidun kehityskaaren rajamaille, mutta NBS/NIST:in radiopuoli
NBS-yagien ja antennien simulointiohjelmien edeltävänä aikana
oli silloin varsinainen elämän suola. Hyvä ystävä oli mm.
edesmennyt WoPW (ex-WoEYE), Don Hilliard, innokkaita
VHF/UHF/SHF-Kuu-ukkoja. Greyline-laatikon vieressä oli
vitriinissä toimiva WWV:n atomikello, ja sieltä tuli vähän
väliä omaa radioaktiivisuuttani tankattua, joka johti
mm. FOo/KH6/KL7 ja ZF2 DX-peditioihin (1984-1988).

73, ”Zaba” OH1ZAA/NNoY  (menneenä viikkona SU1/Sinuhe:n innoittamana – Waltari)