[CCF] HamCAPista saatavilla uniikki erikoisversio!

Jari Perkiömäki jpe at student.uwasa.fi
Tue Nov 22 09:13:24 PST 2011

Kuten tiedämme, HamCAP on jokaisen DXerin ja kontesterin välttämätön
keliennustetyökalu.

HamCAPiin on saatu mahtumaan pieneen tilaan uskomattoman paljon
toimintoja: siinä yhdistyvät sekä tietyn yhteysvälin ennusteen laskenta
että peittokarttojen laskenta. Näitä molempia toimintoja varten on
esimerkiksi VOACAP-ohjelmistopaketissa kaksi erillistä ohjelmaa.

Olen jo pitkään itsekseni harmitellut, että Alex VE3NEA -
HamCAP-ohjelman tekijä - oli valinnut HamCAPiin erityisesti
minimilähtökulman osalta arvon 3 astetta. Suomeksi tämä tarkoittaa, että
olipa valitsemassamme antennissa kuinka paljon vahvistusta hyvänsä 1 tai
2 asteen lähtökulmassa, ei HamCAP huomioi tätä vahvistusta mitenkään,
jolloin luonnollisesti ennustetarkkuus kärsii.

Olin asiasta jälleen kerran yhteydessä Alexiin ja esittelin hänelle
OH2RA:lle suunnittelemani antennit. Pyysin häntä vielä kerran
harkitsemaan minimilähtökulman asettamista arvosta 3 astetta arvoon 0,1
astetta. Näin tehokkaiden antennien vahvistukset matalimmillakin
lähtökulmilla tulisivat otettua ennusteessa huomioon.

Alex suostui tällä kertaa pyyntöni, ja nyt OH-kansalla on ainutlaatuinen
tilaisuus saada tämä HamCAPin erikoisversio käyttöönsä ensimmäisten
joukossa maailmassa! Tätä kirjoitettaessa Alex ei tarjoa tätä versiota
vielä omilla www-sivuillaan. Olen kuitenkin saanut luvan lähettää tämän
ohjelman kaikille sitä tarvitseville sähköpostitse.

Joten mikäli ohjelmaa tarvitsette, ottakaa yhteyttä
omakutsu-osoitteella. Lähetän siis uuden HamCap.exe-ohjelman
zippipaketissa. Tällä ohjelmalla korvataan asennusohjelman asentama
HamCap.exe, jossa alin lähtökulma on rajattu 3 asteeseen.

Tämä kaikki on osa isompaa kokonaisuutta, jota olen kuvannut
uunituoreessa blogikirjoituksessani osoitteessa

http://voacap-optimaalinen-antenni.blogspot.com/2011/11/hfta-mallinnuksesta-hamcapiin.html

Käyn melko seikkaperäisesti läpi sitä työprosessia, jonka tuloksena
mallinsin Markun OH2RA antenni-stakin HamCAPin ymmärtämään muotoon.
Samalla tuli ajankohtaiseksi ja mahdolliseksi saada HamCAPiin tämä
toivottu muutos - juuri sopivasti ennen CQ WW:tä!

73 Jari OH6BG