[CCF] TX tehokysymys

Jukka Klemola jpklemola at gmail.com
Mon Dec 31 15:49:24 EST 2012

> Blues Brothers,

Sir !

 > Ficoran sääntömanuaali mainitsee, että max teho antenniin on tuo
 > 1500 W.
 >
 > Hyvä on, jos nyt sitten lähetän tuon 1500 W 20M yagiin ja myös saman tehon
 > 15M antenniin samanaikaisesti siis, lienee tämä edelleen määräystemme
 > mukaista.

Lähetä vaan mutta et single op luokissa CQ kisoissa ainakaan.

Jos olet multiop luokassa, sitten voit lähettää 2 tai useamman
 lähetteen samaan aikaan.

Singleop lähettää vain yhden signaalin minä tahansa ajan hetkenä.
M/S lähettää ythden tai kaksi lähetettä minä tahansa ajan hetkenä.
Samoin M2.

Näin 2012 sääntöjen mukaan.

 > Entäs jos molemmat lähettimet (linukat) ovat samalla bandilla ?

Saa toki olla.
Säännöissä sanotaan että yksi lähete per bandi minä tahansa ajan hetkenä.

> Näin varmasti myös kilpailutilanteessa (sen sääntöjen sallitessa enemmän
> kuin yhden TX-signaalin) tämä olisi ok SO2R-luokassa.

Niin on .. kahdella eri bandilla.

Säännöt kannattaa lukea.

 > ----
 >
 > Entäs, jos käytetään tehojakoa tms eli useita antenneja samalla bandilla,
 > voinko silloin lähettää tämän 1500 W
 > samanaikaisesti samalla jaksolla eetteriin ?

Kyllä voit.
Sinähän jaat sen yhden 1499 W useampaan antenniin sillä jaolla kuin
haluat ja osaat.

> Samaa ajatusta edelleen kehittämällä eikö näin kilpailuaseman signaalin
> kokonaisteho voisi olla n x 1500 W - jokainen lähetin emittoi siis
> vain tuon määräysten mukaisen maksimitehon ?

Niin .. jokainen M/M lähetin saa lähettää sen 1499W.
Samoin jokainen M/2, M/S ja SO lähetin.

> Mitä sanoo Ficora ?
>
> Mitä sanoo CQWW-komitea ?

CQWW komitean tulkinta tehoasioista oli esillä muunmuassa SRAL
syyspäivillä ja CCF 2012 risteilyllä.

Onkohan se CCF esitelmä vielä esillä CCF webissä?
Jos ei ole, saisikos sen esille / 1VR tai 4XX tai kuka sitä CCF webbiä
tekee / ohjaa ?

> HNY 2013 !

2013 !
Jukka OH6LI