[CCF] stakki 10-12-15-17-20

markku.a.oksanen at kolumbus.fi markku.a.oksanen at kolumbus.fi
Sat Jun 30 09:31:12 PDT 2012

Hei

Itse olen käyttänyt kaapeita jotka ovat sähköisen 1/4 aallon parittomien kerrannaisten pituisia bandilla jossa antennien vuorovaikutus on suurin ja samoin antennien ero riippuen korkeudesta.
Etu on se että ainakin syöttöelementin virta on tulee pakotetuksi samaan arvoon ja vaiheeseen.
Kannattaisi varmaan 20 m bandille tuo katsoa, 3 x 1/4 RG213 on luokkaa 10.5 m.
Tämä järjestely on hyvä monen antennin stakeissa joissa vuorovaikutukset ja korkeus näkyvät.

Toisaalta jos antennit ovat kohtuu korkealla ja samoissa olosuhteissa molemmat niin ero jää pieneksi ja voi olla että suurempi hyöty on lyhyistä kaapeleista.

Markku
OH2RA