[CCF] Fw: Re: SACin softat/ N1MM

Ilmo Anttila ilmo.anttila at qualisys.fi
Wed Oct 3 12:22:53 EDT 2012

Tervehdys

Olen myös käyttänyt N1MM-softaa n 10 vuotta sekä yleislokina että kisoissa
(CW ja fone), joihin olen osallistunut. Se tekee kaiken tarpeellisen ja
varmaan 90% enemmänkin. Päivittäminen on jatkuvaa ja ongelmien tullessa on
mm reflektori, josta saa nopeasti apua.
Ohjelman laajuuden takia alkuvaikeuksia on varmasti jokaisella. Onneksi
päivitykset eivät ole muuttaneet vuosiin perusasioita, joten niiden kanssa
ei ole tullut yllätyksiä.
Yksi N1MM:n etu on se, että se on ilmainen.

Vanha DOS TR sähkötti hyvin, kun avain oli kytketty rinnakkaisporttiin. TR4W
sähköttää myös, mutta Windows sotkee merkkien ajoitusta ja ainakin
henkilökohtaisesti CW menee plörinäksi.
N1MM ei sisällä CW-ohjelmaa, joten CW on otettava rigistä tai ulkoisesta
purkista.

Jarin kommentti 'Ottaa aikansa tuunata kohilleen' on vaatimaton. Kaikilla on
varmasti ongelmia tässä tuunamisessa riippuen siitä millaista automaatiota
on rakentamassa.
Onneksi esim. microHAM antaa hyviä ohjeita.

73

Ilmo, OH2BO