[CCF] Väsymystila ja hallusinaatiot

Kim Östman kim.ostman at abo.fi
Tue Oct 30 12:58:18 EDT 2012

Moi,

Kiitos Tomi ja samoin onnittelut hyvästä scoresta. Niin myös kaikille
muille OH-operaattoreille, vaikkei kaikista scoreista olekaan vielä
tietoja. Toni OH2UA taisi ottaa Azoreilta Euroopan voiton, fb!

Fone todellakin on rankka laji, CW on mielestäni paljon
miellyttävämpää pitkässä kisassa. Suosin CW:tä senkin vuoksi, että
fonesplatterista meinaa mennä hermot. Yritä nyt siinä kaivaa niitä
heikkoja kutsujia, kun yksi mouruaa heti alapuolella ja toinen kitisee
kireänä heti yläpuolella (USB:n tapauksessa), molemmat luonnollisesti
reippaasti S9+. Tässäkin kisassa teki muutaman kerran mainitusta
syystä mieli paiskata luurit pöytään ja siirtyä muihin hommiin :)

Ihan kokonaisvaltaisen fyysisestikin on hyvin rankkaa istua puhumassa
pitkän kisan ajan, pyrkien pitämään yllä hyvää ratea. Karuimmat isojen
poikien tarinat kertoo, että saatetaan jopa kaataa vettä linukkaan.
Siten aiheutuu joku tekninen vika jonka takia voi lopettaa kisan ja
päästä väsymyspiinasta... :)

Väsymystilaan liittyvät hallusinaatiot, niiden ymmärtäminen ja niihin
suhtautuminen/valmistautuminen onkin mielenkiintoinen aihe. Juttelin
niistä pitempään erään kontesterin kanssa kesällä ja jaettiin
kokemuksia. Itse olen visuaalisilta hallusinaatioilta säästynyt, mutta
en kyllä koskaan olekaan istunut radioiden ääressä täyttä 48h.
Vähintään 30 min on tullut oltua lepotilassa jossakin vaiheessa.

Mutta olen kyllä huomannut että ajatukset alkaa kulkea omituisia
ratoja kun kisa ehtii ehtoopuolelle. Viime vuoden CQWW SSB:ssä muistan
esimerkiksi pohtineeni vastaamaan tulleiden kutsujen lineaarisuutta
(assosiaatio työasioihin), ja tänä vuonna mietin mm. että onpa kiva
kun tuokin hamssi tuli ilmoittautumaan kisan lopettavana kusonaan
juuri minulle, vaikka niin monia muitakin vasta-asemia oli hänelle
tarjolla! Yleensäkin voi sanoa, että sitä alkaa tulkita QSO:n
pitoprosessia ihan ihmeellisillä tavoilla. Samoin mulla hankaloituu
kisan loppupuolella tiettyjen foneettisten aakkosten ja omankin
kutsumerkin sanominen oikein.

Hallusinaatiot ja niihin suhtautuminen on aika henkilökohtaisia
juttuja, eikä kaikki halua niistä avautua. Mutta mikäli joku haluaa
avautua reflektorin ulkopuolella niin tässähän on mitä mainioin
rupatteluaihe CCF-kerhoiltaan 7.11.!

t. Kim