[CCF] Prefiksikysymys

Teijo Murtovaara teijo.murtovaara at netikka.fi
Mon Feb 25 11:59:13 EST 2013

25.2.2013 16:12, Esa Korhonen kirjoitti:
> Morjens.
>
> Ei ihan suoraan liity radiourheiluun mutta olen varma että täältä tieto löytyy.
>
> Mistä lähtien 9A on laskettu Kroatiaksi? 9A on aikoinaan ollut yksi Yugoslavian, joka siis tänään on Serbia (YU), prefikseistä.
>
> Vanhoissa lokeissa, joita syötän elektroniseen muotoon, esiintyy noita 9A Yugoslaviakooleja ja nyt on hukassa tieto minä vuonna tuo muutos tapahtui...pitäisi siis tietää jotta tulisivat lokiin oikein. KVG kertoo kolmenlaista tietoa joten päätin kysyä oikeilta tietäjiltä..
>
> 73, Esa OH7WV  @BY4

Terve,

Kyllähän lokiasia liittyy ainakin löyhästi radiourheiluun. Minulla
kilpailuloki tulee aina kisan jälkeen importoitua DX4Win-lokiin ja
sieltä LoTW:iin. Silloin on ihan mukavaa, kun maatietokin on oikein ja
bandipinnat ojennuksessa

Kuten Timo, OH1NOA jo mainitsi, niin 9A on tullut Kroatian prefiksiksi
26.06.1991. Kroatialla oli käytössä myös prefiksit 4N2, 4O2, YT2, YU2,
YZ2 aikavälillä 26.06.1991 - 31.12.1992.

Jos olet pitänyt kuson 9A-aseman kanssa 01.01.1984 tai aiemmin, niin
olet workkinut San Marinon, eli tutummin T7. San Marinolla oli aikanaan
myös prefiksi M1, joka ei ole enää käytössä.

Jos on enemmän ongelmia vanhojen kutsujen selvittämisessä, niin
suosittelen hommaamaan lokiohjelmaksi DX4Win ja lopettamaan arvailun.
Siinä ei ehkä ole niin paljon silmäkarkkia, kuin joissakin muissa
softissa, mutta siinä on markkinoiden tarkin maatietokanta. Prefiksin
maatieto tulkitaan päivämäärän mukaan. Maatietoja myös päivitetään
aktiivisesti (tnx AD1C & co.).

Ohjelmalla voidaan myös pitää kirjaa lukuisista työskentelytodisteista
mm. DXCC, WAS, WAZ, WPX, IOTA + lähes 200 muuta awardia
http://dx4win.ad1c.us/awards/awards.shtml

Vanhoista prefikseistä löytyy tietoa mm. osoitteesta
http://www.ac6v.com/oldprefix.htm

73 de Teijo - OH6NIO