[CCF] 500 -> kilo; 1500 -> kilo; 3500 -> kilo?

Ilkka Korpela Ilkka.Korpela at helsinki.fi
Thu Mar 7 23:49:24 EST 2013

> OH2UA wrote
> Varmaan samalla tavalla (kilo) kuin sinä Ilkka ilmaiset luettavuuden
> ja signaalin fi-ni ;)
>
> Eipä tuossa tehossa varmaan tarvitse olla sen tarkempi kuin RS(T)
> osuudessakaan...

Aivan, ja tietysti. Kiitti Toni.

Mik Suomenlahden takaa kommentoi taas kerran tätäkin mulle
ja sanoi kuullensa bandilla erään W-aseman kysyneen
eteläeurooppalaiselta amatööriveljeltään, kisan tuoksinassa,
splättereiden keskeltä, "Say again, how many kilo?"

Kuten aiemmin kirjoitin, signaalit SU oli 59+ joten
sen raportin antamisen kanssa mulla ei ollut epäselvyyttä. Ei silti,
vaikka ilmaisin tehoni sanomalla "kolme-neljäsosa kilowattia",
ei multa kukaan kysynyt tarkennuksena tuota Mik'n mainitsemaa :)

Koulussa (peruskoulussa, sen alkuvuosina), kun oli päästy
Vennin diagrammeista, jolla aloitettiin, desimaalilukuihin,
opetettiin meille lukujen katkaisua. Se taisi mennä
1.499 -> 1.50 -> 1.5 -> 2. Pitääkin ensi vuonna kokeilla
mitä vasta-asemat sanoo jos täräytän "fi-ni tuu kilo". En
mielestäni ole koskaan kuullut ARRL-kisassa kiloa suurempaa.
Pioneeritoimintaa :)

Pari kysymystä elmereille:

Onko lokiohjelmissa jokin erityistoiminto, eli että kun
W/VE päässä raporttiruutuun kirjaa 'k', niin lokiin tulee
1000? '2k' => 2000?; 'h' => 100 (hehto)?

Ja toinen kysymys, liikkuuko maailmalla tietokantoja jotka
W/VE päässä voi ennen kisaa laittaa lokiohjelmaan, josta
tulee se 750 tai 1000 valmiiksi ruutuun, kaverille joka
vuosi aiemmin käytti tuota tehoa?

ilkka

Ja hauska havainto DX-summit'lta. TX5K 160M ajoi eurooppaa ja
homma takkusi. Joku kommentoi, "Pse use SDR in EU!" Taisi kaveri
lukea asemaa paremmin kuin muut, SDR:llä W6 maassa.

--
Ilkka Korpela
http://www.helsinki.fi/~korpela