[CCF] Kommentti Kalakukkokeskusteluun

Tomi Ylinen tomi.ylinen at luukku.com
Wed Apr 23 07:39:34 EDT 2014

Moi
Pistän tästä kopion CCF-listallekin, kun aiheesta on keskusteltu Fin-hamilla.

Lokitsekkaajana voin täsmentää, että tarkastuksessa lähetysvirhe ja vastaanottovirhe ovat vastinpareja. Silloin lokeissa olevat sanomat ovat erilaiset. Pisteitä vähennetään tällöin molemmilta puoli kusoa erittelemättä sitä kumpi teki virheen.

Jälkitarkastuksesta on Suomeesa pitkät perinteet. Ulkomaillakin e-lokien ja softakehityksen myötä tarkastusprosentit ovat kasvaneet. Lisäksi esim CQ-kontesteissa annetaan virheestä penalty, jolloin virhekuson lisäksi menettää kaksinkertaiset kusopisteet.

Voitais miettiä täälläkin jälkitarkastuspolitiikkaa. Lokipakko voitais jo sananakin unohtaa mutta toisaalta virheistä voitaisiin rokottaa penaltyn kera.

Lopuksi muistutan, että kotimaan kisat ovat hauskaa kusoilua, eikä ryppyotsaista päkistämistä.

t Tomi OH6EI

PS En pitkästä aikaa päässyt Kalakukkoon mukaan.

-- klip --

Tuo kommentti "lähetysvirhe" on aika huvittava tuossa tapauksessa.
Niitäkin kyllä on, siis lähetys virheitä. Käyn läpi qsot sen jälkeen, kun saan virhe raportit, kuuntelen virheelliset qsot. Usein asema antaa sen numeron yms. minkä olen kopittanutkin, mutta lokissa olevat numerot "nilkuttaa" ....

Jari 8LQ