[CCF] OG1M - SAC SSB 2014

Seppo Sisättö Seppo.Sisatto at uta.fi
Mon Oct 13 01:14:49 EDT 2014

Contest         : SAC Scandinavian Activity Contest
  Callsign        : OG1M
  Mode            : PHONE
  Category        : Single Operator (SO)
  Overlay         : ---
Band(s)         : All bands (AB)
  Class           : High Power (HP)
  Zone/State/...  :
  Locator         : KP11ST
  Operating time  : 14h03

   BAND   QSO DUP MLTS  POINTS   AVG
  -----------------------------------
     80    76   0   24     155  2.04
     40   134   0   37     281  2.10
     20   263   0   47     565  2.15
     15   321   0   51     701  2.18
     10   106   0   29     234  2.21
  -----------------------------------
  TOTAL   900   0  188    1936  2.15
  ===================================
         TOTAL SCORE : 363 968

Eli yleistavoitteeni 1 miljoona bruttopistettä SAC-maaotteluun
(CW+SSB) saavutettu MUTTA:

Viime viikonlopun 'saavutukseni' ei vastaa ennakko-odotuksiani.
Moni juttu meni pieleen, vaikka jo etukäteen tiesin olevani kisassa
mukana 6-10 db:tä heikommalla signaalilla kuin normaalisti. Olin
nimittäin evakossa vanhassa koti-QTH:ssa nuorison vallattua
mökki-QTH:n. Silti KT36XA 42 metrissä ja XM-240 39 metrissä ja dipoli
80:lle olisivat riittäneet parempaan - kevyesti.

Ja sitten se turpiin saaneen selitys:

Koittakaa workkia jenkkejä ja japseja antennilla, joka on 90 astetta
pois suunnasta. Havaitsin sen viime viikonloppuna vaikeaksi. Tosin vasta
kisan jälkeen. Jossain vaiheessa lauantai-iltaa maston suunnannäyttöpotikka
oli sanonut työsuhteensa osin irti mutta jumiutunut uuteen toimintatilaan,
jossa näyttö heitti sen 90 astetta. Ihmettelin kisan aikana miksi kusot
eivät kulje. Näyttöä en syyksi epäillyt, koska olin ennen kisan alkua
tarkistanut sen. Vilkaisu mastoon kisan aikana olisi tosin paljastanut
ongelman.

Olen myös asema-automatiikan uhri. Toisin sanoen siihen olen itsestään
selvyytenä tottunut. Käytin suurimman osan kilpailua edeltävistä
tunneista yrityksiin, joilla yritin mm. saada Elecraftin K3:n DVK:n
toimimaan win-testin kautta. Vanhan tietokoneeni äänikortin ja microKeyerin
yhdistelmän muodostaman DVK:n ja win-testin yhdistelmän sain toki
pelittämään mutta niin laaduttomalla signaalilla en halunnut bandeille
tulla. Siksi painelinkin kilpailussa rigin etuseinän nappeja DVK:ta
käyttäessäni. 1,5 kW outputin automaattilinukkan sijasta tyydyin
manuaaliseen 1 kW:n linukkaan. Asemani oli vanhan kotitaloni toisessa
kerroksessa. Linukoiden painossa 35 kg vastaan 20 kg päätyi
jälkimmäisen vaihtoehdon voittoon. Ja lopulta en viitsinyt kytkeä
automaattista antennien vaihtoakaan, koska DVK-asennuskin meni
poskelleen. Vielä 1990-luvulla käyttämäni systeemi olisi ollut
keskitason yläpuolella mutta nyt automatiikan puute söi mukavuutta,
johon olen ollut tottunut jo 1990-luvun lopulta.

Itse asiassa kaikki oli asemallani hyvin paitsi antennien
suunnannäyttö. Yllä olevalla haluan lähinnä kertoa siitä kuinka
helposti asema-automatiikan tuomat edut vievät miehen mennessään.
Siitä tulee itsestäänselvyys. Suurimmat
ongelmathan lienevät tilanteessa, jossa vastakkain ovat manuaalinen
bandin (linukka ja antennit) vaihto ja hiirellä klikaten tehty
bandilta toiselle siirtyminen esimerkiksi kertoimia siirreltäessä.
Aika pienestä on siis kysymys.

Joka tapauksessa SAC on hieno kilpailu. Kiitokseni monille
'ulkosuoma-laisille', jotka tulivat kutsumaan! Nyt tuli harjoiteltua
myös kahden viikon kuluttua olevaa CQ WW SSB:tä ja sen 24 tunnin
ikämiessarjaa varten. Silloin olen palannut automatiikan pariin
mökkimaisemiin isompien antennien alle.

Laitetaan OH/OG -signaalit kuulumaan tuossakin titaanien taistossa!

Seppo OH1VR