[CCF] Ilmainen tietokonekurssi: Miten opin workkimaan paremmin !

Jukka Klemola jpklemola at gmail.com
Sat Oct 3 05:18:23 EDT 2015

Ajatus jäi näköjään minulla kesken N1MM selityksen kohdalla:

Minulla on Ahvenanmaalla workkiessani mukana koneet joissa on niin vanha
N1MM versio, jossa on suoraan kuulokeaudion tallennus mukana.
Sellainen N1MM vanha versio saattaa löytyä netistä, en tiedä.

Yleiskäyttöisempi ehdotus on kuitenkin käyttää N1MM plus ohjelmaa ja
QSOrderia.

Markku OG2A OH2RA kirjoitti omasta Wintest ympäristöön tehdystä
tallennusratkaisusta, jossa hän osti erillisen äänikortin kuulokeaudion
tallennusta varten.
Esimerkiksi tällainen toimii:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/32560/cgbch/DeLOCK-Sound-7-1-USB-aanikortti
 .. Moni on käyttänyt vuosia tuon kaltaista äänikorttia.

Minun asemillani olen tehnyt niin että minulla on N1MM ympäristössä
"ylimääräinen" kone LAN verkossa.
Ylimääräisen koneen tehtävä on pitää lokista varmuuskopio.
Näin sekä Ahvenanmaalla että Suomessa workkiessani.

Se tietokone, jota käytän workkimiseen, ei tallenna kuulokeääntä vaan ajan
sillä mikrofonit, CW avaimet tai RTTY avainnuksen.

Minun omilla tietokoneen konffaustaidoillani, kun pidin selkeänä tarpeena
tehdä varmuuskopioinnin lokista ja pitää varakonetta valmiina töihin jos
tarve ilmenee, laitoin erillisen koneen verkkoon lokikoneen kanssa.

Konffatessani sitä ylimääräistä konetta, tajusin että siinä samalla tuli
ilmaiseksi hardware äänen tallentamiseen.
Se toimii oikein hyvin sekä Ahvenanmaalla että Suomessa.

Ahvenanmaan koneet ovat laptoppeja jotka kulevat mukanani ja Suomessa on
pöytäkoneet kiinteästi asemalla.

En muista nähneeni missään kirjoitusta miten tehdä live varmuuskopio
lokista.
Sellaisen pystyy tekemään N1MM plus ympäristössä.
http://n1mm.hamdocs.com/tiki-index.php?page=Third+Party+Software
Kohta 11, TRN Mirror - K8UT tekemä.

QSOrder oli K3IT tekemä.

Muistakaa kiittää noita epäitsekkäitä softantekijöitä jos tulevat vastaan
jossakin.

Sille ylimääräiselle tietokoneelle on minun asemallani yksi muukin tehtävä.
Sen näytöllä on kerroinlistat.
Vanhassa N1MM:ssä se lista on aika vanhan näköinen.
Uudempaa ulkonäköä ja käytettävyyttä on tarjolla
http://n1mm.hamdocs.com/tiki-index.php?page=Third+Party+Software
Kohta 12, Multiplier Map Display - tekijänä NA0N.

73,
Jukka OH6LI