[CCF] Mistä Dyneema-tyyppistä erikoisköyttä?

Jari Koski OH6QU oh6qu at iki.fi
Tue Feb 23 00:34:15 EST 2016

Dyneemaa löytyy Bauhausista - aika moni on vahvistanut asian. Ilmeisesti
hintakin on melko kilpailukykyinen joskin kukaan ei muista tarkkoja
metrihintoja. Vaasasta on aika pitkä matka lähimpään Bauhausiin joten minä
turvaudun nettikauppoihin.

Pertti OH2BEE vinkkasi saksalaisesta Kanirope'sta. Sieltä olen löytänyt
tähän mennessä halvimmalla Dyneema-köyttä -->
http://kanirope.com/index.php/cat/c28_Dyneema-Rope--braided-.html/XTCsid/8fbe7342b0f40282e87074fb9f10f610
Esimerkkinä halkaisijaltaan 5 mm Dyneema: murtolujuus 2600 daN (kg), paino
1,3 kg/100 m, hinta 160 eur/100 m rulla.

Jos dyneemakuitujen päälle tarvitaan kasittelyä helpottava ja mekaanista
kulutusta suojaava kerros niin sitten hintaltaan paras löytämäni vaihtoehto
on saksalainen DX-Wire -->
http://www.dx-wire.de/lng/en/ropes/dyneema-ropes-mainly-for-antenna-towers-wire-antennas/
Hinta saman murtolujuuden omaavalla köydellä on kyllä selvästi korkeampi
kuin Kaniropen päällystämättömillä köysillä: halkaisija 6 mm, murtolujuus
2450 kg, paino 2,5 kg/100 m, hinta 220 eur/100 m rulla.

Itse aion tilata Kaniropelta tuota päällystämätöntä dyneemaa koska käytän
sitä lähinnä HF- ja VHF-yagien puomien ylä- ja sivutuentaan. Tässä käytössä
käsittelyominaisuudet ja mekaanisen kulutuksen kesto eivät ole ratkaisevia.

Köysien kiinnittämiseen tarvittavaa hardwarea kuten rosterisia
(haponkestäviä) kousseja, vanttiruuveja ja "köysilukkoja" löytyy
paikallisesta Motonetista veneilytarvikeosastolta joten niitä ei tarvitse
tilata netistä.

Kiitos kaikille asiaan liittyneistä kymmenistä viesteistä,
Jari OH6QU