[CCF] CQ WW 2016 SSB spotting raakadataa + ajatuksia

Jukka Klemola jpklemola at gmail.com
Mon Nov 7 01:44:10 EST 2016

Voin kertoa että lokien tarkastusporukka on nyt edessnyt spottien
tarkastamisessa.
Me tiedämme että 30% toleranssilla plus kuusi miinus yksi ovat tavalla tai
toisella tietoisesti feikkejä.

Tarkoitan - sillä että sinne laittaisi ihan oikeat kontesterit spotteja,
niiden spottien laatu nousisi.

Siis määrällä saisimme lisää laatua.

Määrän rajoite tällä hetkellä siis on että niinsanotut "hyvät jätkät" eivät
laita spotteja koneeseen.
Tarkoitan näillä "hyvillä jätkillä" esimerkiksi suomalaisia top assisted ja
top multiasemia.

Kun sellaiset eivät spottaa, se laskee spottien laadun tasoa.

Tahtoo sanoa että parhaat resurssit eivät ole käytössä.

---> kontribuuttoreidensa näköinen koko klusteri kun sinne eivät parhaat
parhaista anna mitään.

Olen eilen illalla lähestynyt top suomalaisia multi ja assisted asemia.
Tiedän että lukevat tätä reflektoria.

Kukaan heistä ei ole vielä ehtinyt kysyä minulta miksi aloin valittamaan
että he eivät spottaa.
Syy on tässä nyt esillä.
Oletin että olisimme saaneet tuon keskustelun auki keskenämme mutta se ei
tapahtunut ennen tätä Esan mailia.

Suomalaiset huippuasemat pelkästään ottavat. Eivät anna.
- - - - onko se oikein? Onko se reilua?

Onko se edes mitenkään kohtuullista näiden huippusuorittajien taholta?

Ei tietenkään. Ei ole tosiaankaan useimmilla asia käydä mielessä tällä
tavalla ajatellen.

Katsotaanpa Saipan QSO Creation Center dataa:

AH0K on viimsisimmässä kisassa kohentanut spottien laatutasoa seitsemällä
spotilla.
Se on yli mediaanin mutta alle keskiarvon.

En ole tarkistanut tuota kuriositeettia, mutta mediaani on käsittääkseni
nolla.
Eli valtaossa multiasemista ainoastaan nautti spotteja, ei kantanut kortta
kekoon lainkaan.

Keskiarvohan on jonkin verran yli 10 spottia per spotannut asema.
Multiasemiin jos keskittyisi, spotteja lienee keskimäärin joku kymmenen.
Tuskin kolmea kymmentä.

Noniin - CW:llä saa spotata asemia vaikka RBN spottailee myös.
RBN ei tänäkään vuonna spottaa kaikkia asemia.

Osa johtuu niiden asemien CW signaalin muodosta ja osa johtuu niiden
asemien kutsumerkin rakenteesta.

Kun haluu saada olis kohtuullista antaa.

73,
Jukka OH6LI

7. marraskuuta 2016 klo 3.51 Esa Korhonen <esa.korhonen at ppp.inet.fi>