[CCF] FW: [CQ-Contest] RDXC Entry Reclassified to High Power

'Zaba' OH1ZAA elefa at wippies.fi
Sat Oct 1 15:08:03 EDT 2016

Timo-san,

Ottamatta kantaa (kilpailu)poliittisiin ulottuvuuksiin, voi tässä
todeta, että lähetysteho vaikuttaa vastaanotettuihin signaalin-
voimakkuuksiin, mutta antennin korkeudella on hyvin merkittävä
vaikutus. Tietenkin, jos vasta-asemat sijaitsevat rajatulla alueella,
on viisainta optimoida antenni sopivalle korkeudelle. "The higher,
the better" on aivopesty motto, joka ei päde kuin VHF/UHF/SHF-
tropossa, eikä aina silloinkaan. Tein vuosi pari sitten sanity check:in
VOACAP ohjelmistolle, ja siinä lasketut kelidipit alle MUF:n taajuuksilla
perustuivat syötettyihin antennikorkeuksiin. Ohjelma itse todettiin
terveeksi, josta vielä onnittelut Jari/OH6BG:lle.

Porissa minulla oli aikoinaan ensin 14 MHz 3-el yagi savupiipun päällä
17 metrissä (merenpinnan yläpuolella), ja se meni kuin tykki HB/PA
maihin. Lähtökulma noin 20 astetta Sitten kun laitettiin 5-el log-yagi
34 metriin (lähtökulma 10 ja 30 astetta), niin se oli samassa F2-kelissä
vain kuhinaa mainituissa maissa, mutta paiskasi signaalin Välimerelle
ja muihin DX:iin, niin ettei linukkaa varsinaisesti koskaan enää tarvittu.
Meriheijastus pystyy siis kentän täydelliseen kumoamiseen, luokkaa
-30 dB kapealla lähtökulmasektorilla. Ilman politiikkaa voi siis toisen
aseman antennit olla ihan väärässä korkeudessa tarkoitusta varten.

Cheers/73, "Zaba" OH1ZAA/OH2MZA/OH3BCX/OH4BCS/OH5ZA/(OH0MZA)

P.S. Tarkoitus on olla OH4BCS-kutsulla SAC-SSB:ssä viikon päästä (3-el nostossa)

--
Wippies-vallankumous on täällä! Varmista paikkasi vallankumouksen eturintamassa ja liity Wippiesiin heti!
http://www.wippies.com/