[CCF] Katsokaapas ja kommentoikaapas

'Zaba' OH1ZAA elefa at wippies.fi
Mon Oct 3 07:46:25 EDT 2016

Hei Jukka,

Kiitos hienosta dokumentista! Se on varmaan hyödyllinen monelle
antennejansa itse konstruoivalle, ja muutenkin tarpeellista yleistietoa
(unohtamatta erikoistiedot). Vilkaisin vain nopeasti dokumentin läpi,
ja huomasin loppupäässä sen 16 metrissä olevan 14 MHz dipoli/yagin,
joka kuvasi pari päivää sitten mainitsemaani Porin tilannetta (17 m up).
Lähtökulma tarkemmin n. 18 asteen luokkaa (korjattu alla).

Tässä vielä kieliviilattu versio:

Porissa minulla oli aikoinaan ensin 14 MHz 3-el yagi savupiipun päällä 17 metrissä
(merenpinnan yläpuolella), ja se laittoi maksimikentänvoimakkuutta kuin tykki
F2-kerroksen kautta HB/PA-maihin. Lähtökulma on noin 18 astetta. Sitten kun
laitettiin maston huippuun 5-el log-yagi 34 metriin (lähtökulma 9 ja 29, (52)
astetta), niin sen kenttä aiheutti samassa F2-kelissä vain pientä kuhinaa
mainituissa maissa, mutta paiskasi signaalin Välimerelle ja muihin DX:iin,
niin ettei linukkaa varsinaisesti koskaan enää tarvittu. Meriheijastus pystyy
siis kentän täydelliseen kumoamiseen, luokkaa -30 dB kapealla lähtökulmasektorilla.
Ilman poliittisia näkökohtia voivat siis toisen aseman antennit olla ihan väärässä
korkeudessa varsinaista tarkoitusperää varten (eli kentän maksimointi kohdealueelle).

P.S. Yllä mainittu 52-asteen lähtökulma (suluissa) päätyy yleensä suoraan avaruuteen...

Mitä tulee artikkelisi pieniin epätarkuuksiin:

1. Vapaassa avaruudessa dipolin syöttöimpedanssi on MMANA:n mukaan
resonanssissa 72 ohmia. Elementin paksuus siihen ei paljoakaan vaikuta.

2. Häviöttömässä siirtojohdossa SWR ei varsinaisesti aiheuta häviöitä,
jos on myös häviöttömät sovitinpiirit. Mikäli oletetaan, ettei heijastunutta
tehoa uudelleen hyödynnetä toisen heijastuksen kautta rigin puolella,
niin sitten SWR:llä ja häviöillä on kyseinen yhteys. Häviöllinen kaapeli
myös aina lisää lisähäviöitä yli sovitetun kaapelin (indeed).

Cheers/73, "Zaba" OH1ZAA/OH2MZA/OH3BCX/OH4BCS/OH5ZA/(OH0MZA)

Jukka Klemola [jpklemola at gmail.com] kirjoitti:
> Tämän mailin kohteessa on ainakin kolme selkeätä epätarkkuutta mutta myös
> ainakin kaksi tärkeätä pointtia jotka puuttuvat monista antenniesitelmistä.
>
> Se joka osuu ainakin kahteen noista yllämainitusta viidestä, saa
> erikoispalkinnon, jonka voi halutessaan tavatessamme myös vaihtaa
> mallasperäiseen tuotteeseen.
>
> Tähän kontestiin voi osallistua kommentoimalla mieluummin julkisesti, mutta
> myös yksityisviestit lasketaan.
>
> QRZ
>

> Kontestin kohde:
> [...]

Wippies-vallankumous on täällä! Varmista paikkasi vallankumouksen eturintamassa ja liity Wippiesiin heti!
http://www.wippies.com/