[CCF] Millihertsit (OH9FOUR/b) --- Re: Twins (last, revisited) ---Re: ZAA-array -- Re: Perfection & Zaba-laser-3 --- Re: Katsokaapas ja kommentoikaapas

'Zaba' OH1ZAA elefa at wippies.fi
Wed Oct 5 19:25:10 EDT 2016

Aloha!

Puomiksi tuli 14 MHz:lle 880 cm kevyt 28/31/28 mm Alu. Viime talvena
testattiin 4-el 21 MHz 7-metrinen 22/25/22 mm, joka on vielä ylhäällä,
mutta nämä soveltuvat varauksella vain sisämaan syöksyvirtauksiin.

Puomia ei ehkä käytetä koko mitalta, vaan sillä tasapainotetaan
rakennetta, kun kiinnitys tehdään syöttödipolin vierestä, ja sen
vahvistuksen kohdalla porataan pieni reikä puomiin, josta viedään
ohjauskarvat puomin päissä olevien elementtien releille. Sähköinen
rakenne on symmetrinen, mutta suuntakuvion muodostamiseksi,
toinen elementti pidetään (molemmat releet levossa) keskeltä
suoraan relekontaktien avulla oikkarissa, kun toisessa on keskellä
kytkettynä kapasitanssi. Releet sähköistettynä, eli 180 asteen
käännössä, tilanne on päinvastainen. Normally open, ja normally
closed kontakteja käytetään siis "tandemissa", mutta sähkön
hävitessä on sentään normaali säteilykuvio.

Korjasin eiliseen tekstiin 2 x 502 cm syöttöelementiksi. Kirjoittaessa
vaihdettiin välillä simulaation puolelle, ja joskus joku muutos jäi vaille
huomiota tekstissä.

Välillä tuli rakennettua OH9FOUR/b 70 MHz majakkaa Pirttikoskelle.
Jatkossa näihin tulee varmaankin GPS-lukitut oskillaattorit, joten alle
millihertsin taajuus on taattu. Nämä saattavat olla kivoja myös HF:llä,
mutta autossa ehdoton ja toimiva vielä apupalikkana 10 GHz käytössä:

http://www.leobodnar.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=107&products_id=234&zenid=6932d7320f3ad5aa572cce6e20635eff

Mukana tulee 3 m USB-kaapeli ja GPS-antenni.. toimitus 2 päivässä.
Konfigurointi alle minuutissa ilman drivereita. Sattumoisin 50 / 70 MHz
yhdistelmassä saadaan molempien bandien majakkataajuudet yht'aikaa
samasta purkista, ja +13 dBm taso riittää esim. ohjaamaan M67743L-
moduulia nimelliseen 7 wattiin 70 MHz:llä.

   Cheers/73, "Zaba" OH1ZAA/3

Jukka Klemola [jpklemola at gmail.com] kirjoitti:

> Gyro Gearloose - Zaba,
>

> 2x 400cm puomit stakattuna vastavaiheella 9.5+dBi 20 asteeseen kuitattu.
>
> Avohavainnointi, että aika meni ruudun takana eikä rautasahaillessa, auttaa
> taas ensi vuoteen.
>
> Somerollahan on se yksi joka unelmoi laulussa siitä antennista nimeltä
> Glendoora ruutunsa takana. Antennistahan se täällä minun naapurissa lauloi.
> Varmasti.
>

> Minulla on nyt vaihde silmässä ja suunnitelma fiksattu miten menen ainakin
> toiselle asemalleni tekemään taas kokeita. Kokeitten tuloksena tulee
> [...]

Wippies-vallankumous on täällä! Varmista paikkasi vallankumouksen eturintamassa ja liity Wippiesiin heti!
http://www.wippies.com/