[CCF] Fwd: Tämä kiinnostaa ikävä kyllä joitain suomalaisiakin

Jukka Klemola jpklemola at gmail.com
Tue Apr 18 11:05:54 EDT 2017

Terve Timo.
Kiitos kysymyksestä.

18. huhtikuuta 2017 klo 12.41 <timo.pohjola at saunalahti.fi> kirjoitti:

> Eikös kuitenkin ole niin että lokit pitää tehdä kisan aikana eikä niitä
> jälkikäteen saa korjailla tai "keittää".

Niin se on. Kilpailu loppuu kun kello lyö.

> Joitakin vuosia sitten kusojen äänittäminen oli suorastaan kiellettyä
> ettei vaan kukaan korjaile lokejaan jälkikäteen. Toki onhan näitä
> äänityksiä varmaan maailman sivu salaa tehty, itsekkin uskallan nyt myöntää
> joskus kontesti-audiota tallentaneeni.

On niitä ääniä tallennettu vuosien varrella.
Tallentamisen kieltämisestä en tiedä.
Itse olen käyttänyt tallenteita kun olen yrittänyt oppia workkimaan
paremmin, nopeammin ja tarkemmin.

> Nyt on sitten tultu siihen että kontesti on PAKKO äänittää jos haluaa
> kutsunsa tulosluetteloon! Mites nyt sitten eliminoidaan lokien korjailu..?

Luulen että on kaksi kilpailua jotka vaativat säännöissään kilpailijoita
tallentamaan kuulemansa.

Russian DX on vaatinut tallennusta jo useiden vuosien ajan.
Nyt uutena CQ WW alkoi vaatimaan samaa.

Kussakin operointiluokassa EU NA World ihan kärkiporukan tulee tallentaa
audiot.
Tavallisen hamssin ei tarvitse tallentaa audioita,

Kontestikomitean sisältä voin kertoa että kun lokeja tarkistetaan, joskus
löydämme lokin jossa on selkeitä viitteitä jonkinlaiseen
sääntörikkomukseen.
Tallenteita ollaan käytetty, kuten komitean blog kertoo ..
http://cqww.com/blog/cqww-2016-ssb-self-spotting-and-entrant-audio-recordings/
..että yleensä tallenne on auttanut ymmärtämään miten joku huippusuorittaja
oli workkinut niin että lokinsa olikin mahdollinen eikä osallistunut
huippusuorittaja ollutkaan rikkonut sääntöjä.
Toisaalta, on myös mahdollista että epäilykset jotka lokista saatiin,
vahvistuvat tallenteen kuuntelemisen myötä.

Mutta kenellekään Suomen tason kisaajalle tuota tallennuspakkoa ei ole sen
paremmin Russian DX kilpailussa kuin CQ WW kilpailussakaan.

Kaikkein helpoin tapa olla mukana kilpailussa on workkia sääntöjen mukaan.
Silloin ei tallenteita tai muutakaan kysellä.

> 73 Timo OH1TM

Russian DX vaatii muuten aivan terävimmän kärjen huippusuorittajilta lokin
24 tunnin aikana kilpailun päättymisestä.
Siihenkin on syynsä, joiden myötä yritetään välttää ongelmia joita
historiassa on havaittu.

73,
Jukka OH6LI