[CCF] Miten M/S asema teki 400 kuson tunnin

Jukka Klemola jpklemola at gmail.com
Mon May 1 13:05:53 EDT 2017

Kyseessä on tunti jonka aikana 40m on CQ bandi ja mult bandi on ensin 80
sitten 160.

40m on CQ radio sekä kaksi S&P radiota.
Siis P33W käytti tuon tunnin aikana koko ajan kolmea radiota ja kolmea
operaattoria 40m bandilla.

Sen lisäksi 80m on kaksi S&P radiota.
Bandin vaihdossa menee minuutilta 39 peräti minuutille 41 ennen kuin mult
asema ajaa ensimmäisen kuson 160m. Siis hukkaan meni kokonainen minuutti,
joka tarkoittaa ehkä kolmea yhteyttä.
Se antaa ajatuksen että P33W ei käyttänyt kuin yhtä mult asemakokonaisuutta
ainakaan tuon tunnin aikana, eli mult asema siirtyy kokonaisuudessaan mult
bandille minuuttien 39, 40 ja 41 aikana ja ensimmäinen uuden bandin mult
kuso tulee lokiin vasta minuutilla 41.

Useat M/S asemat käyttävät kolmea asemakokonaisuutta varsinkin lauantaina
siten että uudella mult bandilla saadaan yhteys heti kun sinne päätetään
mennä; ilman minuutinkaan voovettä.

Periaatteessa siis ainakin 403 yhteyttä on mahdollista aja yhden tunnin
aikana M/S luokassa täysin sääntöjen mukaan toimien.

Timon mainitsemia äänen jakoja CQ ja S&P operaattorien välillä ei yleensä
tarvita. Tai minulla ei ole tiedossa että sellaisia erikseen varsinaisesti
tarvittaisiin,
CQ bandilla on kolmelle tai neljälle radiolle interlock.
Kun jokin S/P asemista haluaa lähettää kutsun tai raportin, siinä saatetaan
naputtaa enteriä muutama kerta ennen kuin lähetin käynnistyy, kun sen
bandin lähetin on varattu joko toiselle S&P tai CQ asemalle.

Tekniikka, miten samalla bandilla pystytään vastaanottamaan kun siellä
lähetetään, löytyy jotenkin kuvattuna muistaakseni OH5Z tarinoissa mutta
ainakin SJ2W todella käyttää useampia radioita yhdellä bandilla:
http://www.sj2w.se/contest/?p=6568

73,
Jukka OH6LI

1. toukokuuta 2017 klo 12.01 Timo Klimoff <timo.klimoff at dnainternet.net>