[CCF] [OHDXF] Marianas recording / phased verticals --- Re: AH0K äänessä alabandeilla - 3785

Zaba OH1ZAA elefa at wippies.fi
Sun Nov 12 18:40:14 EST 2017

Ni hao Esa!

Kiitoksia AH0K-farmin esittelystä! Tosiaan horisontaaliset
suunta-antennit
hakkaavat helposti vertikaalit, jos vain kohtalaisesti on korkeutta maan
tai veden yläpuolella. Toisin kuin vertikaalien kohdalla maan laadulla
ei
ole paljoakaan merkitystä horisontaalien tapauksessa. Lankayagien
mittojen
arvailu ja viritys saattaa olla hankalaa, mutta suosittelen siihen
binary
sarjan kapasitansseja ja releboxia, joilla saa esim. ylipitkän
direktorin
keskikohtaan viritettyä C/2C/4C/8C yhdistelmiä, ja täten tarkka
sähköinen
pituus. Myös F/B-suhteen saa paremmaksi, jos direktorissa on
ylimääräistä
mittaa kapasitanssilla lyhennettynä. Esim. 7 MHz optimit huitelevat 300
pF
arvoissa siihen sopivilla lankamitoilla.

Edellisen perusteella on vähän turhaa alkaa investoida kolmen
vertikaalin
ryhmään ainakin täälläpäin. Ensinnäkin antennin ympäristö täytyisi olla
kohtalaisen puhdas muista rakenteista, ja täällä osuu kokonainen
rakennus
puhelinpylväiden keskelle. Myös mittaus paljasti, ettei metallinen aita
anna paljoakaan maatasoa, eikä MMANA-tyyppinen simulaattori pysty
ottamaan
huomioon maaperän ominaisuuksia. Simulaattorissa säteilyvastus oli 18
ohmin
luokkaa, mutta mittauksessa SWR oli 3.7 MHz resonanssissa 2 : 1
paikkeilla.
Jos se olisi johtunut 25 ohmin arvosta, niin kohtalaisen hyvä olisi
ollut,
mutta ohmit löytyivätkin 100 ohmin paikkeilla kahdella aidan
radiaalilangalla.

Suurin osa tehosta (ehkäpä yli 80%) häipyi siis maahäviöihin, joten
siitä
-7 dB, ja lisäksi säteilykuviot ideaalivertikaalilla ovat kaukokentän
puolella
vielä kymmenisen desibeliä heikommat kuin 2-elementtisen
horisontaaliyagin
maksimit. Kun laitoin 2 x 3 lankaa aidasta rinnan SWR oli liki 1 : 1
jolloin
vieläkin 32 ohmin häviöllinen osuus. Ei ihme, että kunnon
radiaaliverkoissa
on kymmeniä lankoja, ja kaikkiin suuntiin, eli tähtimuotoisesti. SWR
sitten
nousee, mutta se on vain hyvä, koska ei ole tarkoitus sovittaa
resistiivisiä
maahäviön impedansseja, vaan niitä oikeita säteilyvastuksia. Tässä
tapauksessa
siis teoriassa 18 ohmia (SWR luokkaa 2.8 : 1 , eli virityslaite
hommiin!).

Vielä on kommentoitava myös CQ WW SSB:n kelejä, mutta niistä myöhemmin.
Isolla
kilpailulla on selvästi kriittistä massaa hyödyntää bandeja. Korjasin jo
vuosi
sitten 21 MHz 4-elementtisen pois, kun ei siellä käytännössä ainakaan
viikon
päivinä koskaan kuulunut mitään. Nyt oli ihan minimissään olevalla
auringon
fluxilla jopa 28 MHz auki, ja pieniä keli-eroja löytyi peräkkäisinä
päivinä.
Muutamia itäisiä herkkuja olivat A5A, E2X ja 4S7BHG (Martti-2BH), 3 x VU
(lau).

   Cheers/73, "Zaba" OF1ZAA

P.S. Viikonlopun OK-OM-DX:ssä myös kiinnostava skippiraja 14 MHz:lla
kohdealueen
keskellä. Lauantaina bandi skippasi jo heti 1200Z alussa kaikkien OK/OM
alueiden
yli, X-ray fluxin ollessa A4-tasoa. Seuraavana päivän Aurinko piristyi
karvan verran
puolenpäivän aikaan A6-tasolle, ja skippiraja kulki muutama sata
kilometriä lähempänä.
Kuitenkin lähimmät OK/OM asemat olivat hyvin heikkoja, ja noin 1115Z
alkoi suurin osa
vajota sironnan tasolle. Kilpailun viimeinen vartti kuitenkin suurin osa
signaaleista
palasi, ja 1200Z oli iso määrä asemia voimakkaita. Kilpailu loppui,
mutta edellisenä
päivänä tästä pienestä erosta olisi ollut paljon hyötyä OH-maasta
katsoen.