[CCF] SAC SSB kelit --- Re: Auroraa 30 - 41 GW --- Re: Famous last words (for SAC CW) --- Re: SAC CW:n radiokelit ("ennuste")

Zaba OH1ZAA elefa at wippies.fi
Tue Oct 10 17:12:59 EDT 2017

SAC SSB keliennuste

Aurinko oli eilen "spotless", eli "pilkuton". Juuri ennen SAC CW:tä
pilkkuluku
kävi päälle parinsadan (222), mutta siitä ei ollut SAC CW:n aikana enää
paljon
jäljellä. X-ray flux tipahti juuri päivä ennen kilpailua merkittävästi.
Viimeiset
pari viikkoa auringon aktiviteetti on ollut taas B-asteikolla, mutta
lehmän häntä
on väsynyt, ja taitaa viime kuun prosessi toistua, eli mennään A3/A4
tasolle.
Asteikko on logaritminen B3 on kymmenkertainen flux A3:een verrattuna.
Ilman
geomagneettisia efektejä tämä tarkoittaa "puhtaassa reagenssiputkessa",
että
kaksinkertainen MUF tarvitsee F2-kerrokseen nelinkertaisen määrän
vapaita
elektroneja, ja täten 16 kertaa enemmän ionisoivaa säteilyä. Mikäli
A3:lla
vielä 14 MHz:lla workitaan (ja niin itse asiassa tehdään, vaikka skippi
onkin
pitkää, eli 2000 km luokkaa), niin 28 MHz avaukseen tarvitaan noin B5
X-ray flux.

Olemme selvästi siirtyneet syys/talvikelien puolelle, ja pohjoiselle
pallonpuoliskolle
on tullut talvi-anomalia (Winter Anomaly), joka merkitsee, että
päiväsaikaan MUF-arvot
ovat merkittävästi korkeammalla (ja jopa 21 MHz aukeaa pitkään
skippiin). Pari viikkoa
sitten kuului puolen yön aikaan RTTY-kontestissa kosolti VE7-asemia 14
MHz:lla, samoin
viime viikonlopulla Kalifornian Cup:in W6-asemia pitkin iltaa. Flux oli
eilen kuitenkin
jo laskenut A5-tasolle, joten toistuvuus voi jäädä haaveeksi.

Toista on koronareikien kanssa. Ne toistuvat useimmiten
auringonkierrossa useamman
rotaation verran, ja viime kierroksen CH824, joka teki ne rankat SAC
CW:n aurorat,
on nyt numeroitu CH828:lla. Huomenna ja ylihuomenna siitä tulee
ensimmäiset häiriöt,
ja on arvailun varassa paljonko siitä saadaan SAC CW:n kannettavaksi.
Kuukausi sitten
tuli kulman takaa vielä rankka protonimyrsky pilkkuryhmästä 12673, mutta
se ei
ilmestynyt enää peräkierroksen jälkeen auringon nousevalle reunalle,
joten se on
kirjaimellisesti haihduttanut itsensä taivaan tuuliin (kts. vanhat
meilit alla).
Auringonpikkuryhmät ovatkin huomattavasti lyhytkestoisempia kuin
koronareiät.

Mikäli geomagneettinen aktiviteetti pysyy kohtuudessa, K < 4, niin 14
MHz voi olla
ihan hyvässä mallissa. Täytyy kuitenkin muistaa, että päivät ovat
lyhentyneet, joten
isoimmat QSO-määrät on mahdollista saavuttaa 7 MHz:n alueella, kun kelit
jatkuvat
jossain määrin kautta yön. Edelleen on hetkellisesti mahdollista löytää
21 ja 28 MHz
Es-kelejä yllättävillä hetkillä, ja useimmiten varsin rajatulle
alueelle. Etelä-Amerikan
suuntaan 14 MHz:lla iltakelit voivat myös jatkua pitkään, joskus yli
puolen yön.

Cheers/73, "Zaba" OH1ZAA  (OF4BCS in SAC SSB)