[CCF] CQ WW SSB --- Fwd: Zaba-laser revisited and revived (upgrade) --- RE: Marianas recording / phased verticals --- Re: AH0K äänessä alabandeilla - 3785

Zaba OH1ZAA elefa at wippies.fi
Mon Oct 30 19:30:11 EDT 2017

HUOM! Korjattu pari kertaa alla CQ WW SSB (ei SAC, kuten ensin
mainitsin)

Konnichiwa Esa-san!

Tosiaankin IC-7300 vetää suoraan .wav SD-kortille. Minulla on yli
6 minuutin nauhoitus kooltaan 6.5 MB, ja olen sen vetänyt Poikosoft
ohjelmistolla 561 kB:n mp3-tiedostoksi, laadun paljoakaan kärsimättä.

Itselläni ei ole verkkotilaa laajemmalle yleisölle, mutta voin lähettää
tiedostot jakavalle foorumille halukkaan administraattorin kautta.

Ensimmäinen puhelinpylväs-vertikaali tuli "valmiiksi" (approksimoivaan
asentoon), ja testasin sitä 1630Z alkaneella OK1WC MWC-testissä
tunerilla
väkisin syötettynä. Resonanssi on noin 4.2 MHz paikkeilla. Metalli-aita
on maatasona. Yhteyksiä syntyi, mutta vielä 3.5 MHz:lla vaikeasti näin
sadalla watilla.

CQ WW:ssa ajoin OF3BCX:llä HP SSB 28 MHz 5-el NAC-yagilla. Tämä on
erikoisversio
7 dBd, joka kattaa koko bandin NAC-sektorit alle 1.5 : 1 SWR:llä ja
hyvällä
F/B-suhteella. Pitää joku kerta julkaista RA-lehdessä. Useimmat 28 MHz
antennit
hukkaavat parhaat ominaisuutensa 29 MHz päällä, ja SWR:t ylittävät 3 : 1
siellä.

Löysin vihdoinkin vuoden jälkeen 14 MHz 3-el Zaba-laserin oikeat
rele-piuhat
suunnanvaihtoon, ja testasin sitä CQ WW SSB:n loppupäässä: OH1QX LP 14
MHz.
Kytkemällä kapasitanssin oikkariin kahdessa parasiitissa vaihtavat
direktori
ja reflektori sähköisesti paikat keskenään, ja tulos on dramaattinen (20
dB:n
hyppy, riippuen signaalin lähtökulmasta). Tämä on kätevää, kun suunta on
lounas
ja pitää napata asemia koillisesta... samaten tilanteessa kaakko/luode.
Vaihto
tapahtuu alle kymmenessä millisekunnissa. Estot voi laittaa, ettei RF:ää
ole
kontakteissa vaihdon aikana.

Pimeään aikaan kun bandi oli kiinni, laitoin simulaattorin laulamaan.
Parantelin
20 ohmin syöttimpedanssin 50 ohmin tasolle, laittamalla syöttöelementin
päälle
sopivan pituisen 6 mm "alumiinikiskon". Etäisyys ei ole kriittinen, vaan
pituus,
oikean impedanssin saavuttamiseksi (myös pieni pituuskorjaus
syöttöelementtiin).
Puomin pituus on 7.7 metriä. Erikoisominaisuuksien lisäksi gainia on
lievästi
enemmän kuin 4-elementtisellä 9 metrin puomilla. Stakkaamalla kaksi
tämmöistä
tulisi hyvä gain/materiaali-suhde, ja monipuoliset kytkentä-permutaatiot
eri
kontestiolosuhteisiin (esim. rinnakkaiset lähtökulmaerot eteen ja
taakse).

   Cheers/73, "Zaba" OH1ZAA