[CCF] VOACAP-keliennusteet julkaistu WRTC 2018 -kisaa varten

Jari Perkiömäki jpe at netikka.fi
Sun Jun 24 14:01:42 EDT 2018

Moi,

olen tehnyt HF-keliennustepaketin kolmen viikon päästä käytävää WRTC
2018 -kilpailua varten ja selvitin muutamia näihin ennusteisiin
liittyviä seikkoja. Keliennusteisiin voi tutustua ja ne voi ladata
itselleen osoitteessa: http://voacap.com/wrtc2018

Tässä yhteydessä julkistin myös avaruussääsivun, josta voi seurata
muutaman mielestäni tärkeän parametrin kehittymistä. Itse olen
yllättynyt siitä, kuinka hyvin Kyoton Dst (Disturbance Storm Time)
-indeksi pystyy näyttämään, miten keli piikkaa juuri ennen sen
romahtamista ja kuinka keli pikkuhiljaa taas muuttuu häiriöisestä
hyväksi, kunnes se taas seuraavan kerran romahtaa. Avaruussääsivu on
täällä: http://www.voacap.com/nox/spwx.html

Sivulta löytyy lisäksi NOAA:n 27 päivän SFI:n (solar flux),
planetaarisen A-indeksin (Ap) ja korkeimman K-indeksin ennuste, NOAA:n 3
päivän planetaarisen K-indeksin (Kp) ennuste sekä 45 päivän SFI-ennuste
(solar flux) ja planetaarisen A-indeksin ennuste.

73 Jari OH6BG