[CCF] Kelit! Re: CQWW CW

Zaba OH1ZAA elefa at wippies.fi
Fri Nov 22 12:55:06 EST 2019

Buenos aires!

Viestisi kirjoittamisen aikaan ei uskaltanut vielä ennusteita povata,
koska Lady Aurora oli juuri aloittanut päiväunet, ja dipannut riehumiset
alle 20 gigawatin. Nyt ollaan taas 40 gigawatin lukemissa. Tätä on nyt
kestänyt yli vuorokauden, ja sitä ennen oli aika rauhallista, mutta
virallinen ennnuste on laantumaan päin. Mikäli K jää alle K = 4 niin
se ei ole välttämättä lainkaan paha juttu, koska silloin on mahdollisuus
ylimääräisiin myöhäisen illan tai yökeleihin USA:n ja Alaskan suuntaan,
esim. 14 MHz:llä. Tämä bandi yleensä sulkeutuu tähän aikaan vuodesta
auringonlaskun aikaan meidän leveysasteillamme. Jos taas K = 0, niin
vaimennus on hyvin pieni, mutta mahdollisuus yllätyksiin kelisuunnissa
ovat pienenmmät, eli kelit ovat enimmäkseen reagenssiputkikamaa, melkein
labrassa toistettavissa. Kelit ovat silloin myös lähimpänä VOACAP:in
antamia arvoja.

Itse olen evännyt itseltäni workkimismahdollisuudet, koska olen lähtenyt
ilman rigejä etelän aurinkoon. Viime vuosina on kyllä kertynyt kokemusta
mobile/p workkimisesta, joten seuraaavalla reissulla voi harkita
IC-7300:n
mukaanottoa, ja workkimista autosta sen omalla akulla. Vertikaali vetää
aika hyvin Valtameren (liquid copper) ääreltä.

Päiväsaikaan 21 MHz:ltä voi odottaa jotain pitkää keliä (2500 - 4500
km).
28 MHz:n anti voi käydä aika laihaksi, mutta Es voi aina yllättää
muutamaksi
minuutiksi tai tunniksi. Isot asemat poraavat väkisin kelireikiä
yläbandeille,
kunhan viitsivät asiaan panostaa (esim. multi/multi).

Cheers/73, "Zaba" EA8/OH1ZAA (IL27FS)