[CCF] NOAA-SWPC / VOACAP --- SAC CW 2019 kelit --- Re: SAC CW keliennuste --- antennit

Zaba OH1ZAA elefa at wippies.fi
Tue Sep 17 10:08:08 EDT 2019

Tässä vielä muutama keli-linkki:

https://www.swpc.noaa.gov/

https://www.solen.info/solar/index.html

Mikäli teette keliennusteita VOACAP-softalla, niin jättäkää antennit
alle
0.6 aallon korkeuteen (softassa, ei omia antenneja tarvitse siirtää...).
Muuten voi korkeimmilla antenneilla elevaatio-suuntakuviodipin kautta
tulla semmoinen käsitys, että keli yleensä saattaa olla heikko tai
olematon joillekin seuduille. Niinhän se sitten onkin, jos antennit
ovat sille kelille "väärässä" korkeudessa. Tämä piirre oli muutama
vuosi minun sanity-check VOACAP-ohjelmistolle, ja terveeksi se siis
todettiin, kun dipit osuivat odotusten mukaan. Onnittelut OH6BG:lle!

SAC:n SSB-osan kelit jäävät vielä isoksi arvoitukseksi, mutta viikkoa
ennen saattaa olla aikamoista Auroraa, mikäli viime aikojen 28 päivän
syklisyys toistuu.

  Cheers/73, Zaba OH1ZAA/2

(muutama typo-korjaus alla)

Aloha!

Nykykeleistä on helppo kirjoittaa kun vuosi toisensa jälkeen voi
kopsata edellisvuoden jutut (alla, viilattuna). Ainoa kysymysmerkki
on nykyään koronareiät. Ennen ne usein putkahtivat esille auringon
takaa, mutta viime aikoina niitä on syntynyt "lennossa" (itse asiassa,
jos se tulee auringon reunan takaa, niin se on jossain vaiheessa
sielläkin ns. lennossa syntynyt). Ongelma tuoreen reiän kanssa on,
että sen vaikutusta ei välttämättä saada keli-ennusteeseen. Tässä
mielessä SAC CW on vielä kaukana. NOAA:n ennusteet ovat viime aikoina
olleet epätarkkoja, melkein huolimattomia. Viimeksi annettiin kolmeen
päivään K = 1 ja kuitenkin Aurora riehui 40 - 60 gigawatin teholla.
Todennäköisyyksiin oli listattu na/na/na (not applicable?) jota en
ollut aiemmin nähnyt. GOES-15 satelliitin X-ray flux anturi oli
keväällä pitkään pois pelistä. Se saatiin kalibroitua, mutta on
taas liukumassa pois (vrt. GOES-14). Kuten olen sanonut: parhaita
revontulia ei noin vain ennusteta, mutta paras on termi VHF-miehille;
sitä ei kaivata SAC-kilpailun ajaksi (kuten viime vuonna SSB-osassa).

Tämän viikon TI/KE ovat välillä geomagneettisesti rauhattomia, ja
mikäli koronareiät ei yllätä, saattaa olla viikonlopulla vähähäviöiset
kelit. MUF-arvot ovat tyypillisiä auringonpilkku-absoluuttiminimin
luokkaa. Syklin 25 pilkku-polariteetteja on jo nähty, mutta joitakin
vuosia pitää vielä odottaa vähän parempia MUF-arvoja. Vuodet 1957/58
taisivat olla niitä parhaita aikoja, eikä ole tietoa nähdäänkö mitään
vastaavaa satoihin vuosiin? Luonto kyllä ajan mittaan yleensä ylittää
aiemmat arvonsa.

Nastolassa antennit ovat huonossa mallissa, ja teollisuuden häiriöt
ovat aina vain pahentuneet. Suunta-antennit on purettu, paitsi 5-el
28 MHz. Ainoa toimiva on 18 m pitkä vertikaali, mutta Dentron MT-3000A
tuneri on väsähtänyt. Tarkistakaa aina koaksiaalit ja muuttakaa mittoja,
jotta isojen SWR:ien antennit eivät pakota tuneria toimimaan korkeilla
jännitteillä. Kymmeniäkin vuosia palvelleen tunerin saa kerralla
tuhottua
korona-ylilyönneillä (eri-laisia koronareikiä näistä, tai
hiiltymistä...).
Sadalla watilla tosin harvemmin tuhoa saa aikaan (ei ainakaan
kW-tunerissa).

Viime aikoina olen ajanut mobile/p pääkaupunkiseudulla, ja päässyt
välillä meriveden ääreen hyvin tuloksin. Myös rakennustelineiden
edestä on hyvä ottaa piiskalla 14 MHz gainit irti, esim. 3 - 5 metrin
etäisyydellä laajapintaisista telineistä. HB9CVQ on julkaissut
äskettäin low-HF mobile-antenneista mielenkiintoisen tutkielman:

https://emceurope2019.eu/files/WS/W_We_A_Room5%20Challenges%20in%20Special%20Applications%20of%20Electrically%20Small,%20HF%20Vehicular%20Antennas.pdf

CW-osaan odottelen suunnilleen samansorttisia kelejä kuin viime vuonna.
Omasta osallistumisesta ei ole varmaa tietoa, mutta OH4-kerrointa olisi
hyvä jakaa, ja ehkä muita kutsuja mono-band luokissa, jos Es-keli
aukeaa.

Mahalo/73, Zaba OH1ZAA

Alla olevat vuodelta 2018, syyskuu: