[CCF] Sunspots & antennas --- Fwd: Keliennuste SAC-SSB / Tunnin +5 dB @ 7 MHz --- Fwd: SAC CW kelit, jälkipuinti / antennit

Zaba OH1ZAA elefa at wippies.fi
Fri Oct 9 19:05:11 EDT 2020

Aloha!

Kelitilanne näyttää hyvältä. Magneettikenttä on ollut erittäin
rauhallinen, eli K = 0 viimeiset 12 tuntia. Tämä tarkoittaa
yleensä, että vaimennus on pieni, signaalitasot isoja. X-ray
flux aloitti myös hienoisen nousun, mutta ei taida riittää
21 MHz:n laajempiin keleihin meidän leveysasteilta. Ennuste
seuraavan viikon WAG-tapahtumaan on hyvä, mutta CQWW SSB on
takuuvarmasti kärsimyksen paikka, mikäli iso koronareikä on
pysynyt elossa koko auringon rotaation ajan. Todisteet siitä
saadaan heti Saksan kontestin jälkeen.

https://www.ohdxf.fi/uutiset.html?49

[Zaba OH1ZAA Sunspots, are they gone by 2020?]

Antenneja on kehitelty eteenpäin... 20 m pitkä vertikaali toimii
hyvin 80/40/20 m bandeilla. 14 MHz direktori on 2 m SW-suuntaan
syöttöelementistä ja 7 MHz direktori 4.5 metriä länteen. Koivu
saattaa imeä osan tehosta mahloihin. CATV-koksu ei sitten ollut
hyvä näin korkean SWR:n kanssa. Kaksi kertaa sovitus meni isolla
teholla rauhattomaksi, mutten löytänyt kaapelista fyysistä vikaa.
Oli 6 metrin pätkä 7/8" kurkkutorvea, joka nyt syöttää vertikaalia
merikontin kulmasta, ja 7 metriä RG-213 jatkeena asemalle. Dentron
MT-3000A hoitaa sovituksen. 80 metrillä on muutenkin SWR 1 : 1 (SSB).

Tarkoitus on vielä aamulla yrittää ultra-light 14 MHz 2-el pystyyn.

Puomi 200 cm 28 mm ...

Director: Keski-elementti 600 cm 16 mm

Kärjet: 25 cm 12 mm / 75 cm 10 mm / 113 cm 8 mm

Kärjet ovat vanhan Volvon 4-square elementtien osia.

http://oh1zaa.50megs.com/   (ZabaCube 28/50 MHz 4-square)

Syöttöelementti vielä avoin, mutta keskeltä ehkä 16 mm.

Vuosia olen hakenut simulaattorilla ratkaisuja 2-elementtisen
optimoimiseksi koko bandille releiden, konkkien yms. avulla...

Tänään se vihdoin löytyi: mekaaninen rakaisu. Karamoottorilla
siirretään direktoria välillä 1.8 - 2.2 metriä syötöstä. Siinä
menevät impedanssi ja F/B-suhde käsi kädessä kohdilleen. Noin
5 dBd ja 15 dB etu-takaa odotettavissa. Ei muuta kuin seurataan
SWR-mittaria karaa ohjatessa. Tarvitaan sähköinen vartti-aalto
50 ja 75-omista rinnan syöttöön: kelataan baluniksi PVC-putkelle.

CATV-kaapeli on ihan sopiva esim. 50/70 MHz tehotasoilla, mutta
kuparifoliolla ei roottorin ohitse. Ja jos keskipiuha on kuparilla
päällystetty teräslanka, niin kaapeli on huono matalilla taajuuksilla
(esim. 160 m / 80 m beverage kokeiluissa; tämän tiedon sain HB9CVQ:lta).

Mahalo/73, Zaba OH1ZAA (SAC-SSB_kutsu vielä ruletissa, kerrointilanne).