[CCF] SAC CW kelit, jälkipuinti / antennit --- Re: Keliennuste SAC-CW--- NOAA-SWPC / VOACAP

Zaba OH1ZAA elefa at wippies.fi
Wed Sep 23 05:24:11 EDT 2020

Aloha!

Kohtalaisen hyvät olivat kelit SACCW:ssä. Aurora ei pahimmin häirinnyt.
X-ray flux alkoi nousta "nollilta" 0000Z jälkeen, mutta se kävi vasta
maanantaina B4-tason huipussaan. Ei tuommoinenkaan vielä pahemmin auta
21 MHz bandin keleihin F2-kerroksen kautta. USA:n suunta oli hyvin ja
vahvoilla signaaleilla edustettuna 14 MHz:lla. Muutama ZL tuli pitkää
tietä 7 MHz:lla. OH4BCS:llä teollisuuskohina peitti heikot signaalit.

Sporaadinen E yllätti 0800Z jälkeen 21 MHz:n, ja paras skippi oli OZ-
ja SM7-maihin, josta ei pistetiliin ollut apua. Saksalaisia tuli useita
kituen, ja myös heikosti ympäröiviä maita. 4X-signaalit tulivat kovaa,
EX8MJ oli myös kiva yllätys. Tuntia ennen loppua PY2ZEA. Ville ja Olli
EA8/OH0XX olivat hyvillä signaaleilla workittavissa 40/20/15 metreillä.
Huutelin puolisen tuntia CQ:ta 28 MHz:lla, mutta jälkitarkastelussa en
saanut edes RBN-spotteja. Jotkut isot asemat siellä ajoivat pari Q:ta.

Yritin tunnin verran saada FT-990 seuraamaan N1MM-loggeria, mutta taisi
linukalla RF sekoittaa microHAM ohjaukset, joten ajoin koko kisan 1970-
luvun Accu-keyerillä (kunnon TTL: 5V 2A). Sama reed-rele on palvellut
CW-koodia jo yli 40 vuotta.

Puussa oli 12 metrin korkeudessa 14 MHz dipoli pääkeilalla SE/NW, ja
sillä sai kivasti VE/W-yhteydet. Itse asiassa sillä kuunteli parhaiten
muihinkin suuntiin verrattuna ylipitkään vertikaaliin (full-wave 14
MHz).
Samaa vertikaalia käytettiin alabandien workkimiseen. Vastapainona oli
merikontti ja pitkä verkkoaita. CATV 75 ohms foam coax kestää kilowatin
isolla SWR:llä ja pienillä häviöillä. 1200 wattia 50% keydown nostaa
kaapelin lämpötilaa noin 10 asteella (kuparifolio-versio).

Vasta eilen laitoin vertikaalin viereen 970 cm pitkän direktorin ja
(simulaattorinkin mukaan) se paransi erityisesti matalia lähtökulmia
yli S-yksikön. Koska tämä vertikaali on ylipitkä, se jää direktorin
kanssa lähes ympärisäteiväksi, mutta erityisesti DX-workkiminen
tehostuu. Eilen tuli SSB:llä useampi VK-asema vastaamaan CQ:hun.

Dipoli kesti juuri ja juuri SAC CW:n. Eilen kun kokeilin, yllätyin
kun en saanut sovitusta enkä 14 MHz signaaleja. Näköjään tuulet olivat
repineet syöttöjohdon poikki. Elävä puu ei olekaan ongelmaton masto!

Mahalo/73, Zaba OH1ZAA

Zaba OH1ZAA kirjoitti 19.9.2020 10:44:

> [...]
> vetämästä suurempaa rauhattomuutta, näin on välillä käynyt menneen
> viikon aikana. Viikon päästä on kovat myllerrykset ennusteessa.
>
> OH4BCS asema ei tullut haluttuun kuntoon, varsinkaan antennien
> osalta, ja vielä pitää yrittää saada N1MM pelaamaan FT-990:n
> kanssa. Viime vuonna oli käytössä IC-7300, jossa hyvä Noise
> Reduction. Pääsen asemalle ehkä vasta viime minuuteilla...
>
> Alla edellisten vuosien juttuja keleistä. X-ray flux on edelleen
> pohjalukemissa. Syyskuun solar pilkku-integraali on pyöreä nolla.
>
> Onnea kaikille SAC:iin!
>
> Cheers/73, Zaba OH1ZAA (OH4BCS in SAC CW)

>>> välillä. Näissäkin oloissa 7 MHz kelit ovat olleet parhaimmillaan,

>>> heijastimia. Silmän ympäriltä löytyy aina sopivan suuntaiset