[CCF] SRAL ei peruuttanut SAC-kilpailua ....

Jari Jussila Jari.Jussila at oh2bu.pp.fi
Wed Jul 27 05:09:49 EDT 2022

Kiva, että asiasta syntyy täällä keskustelua.

SAC-.kilpailun peruuttamisesta teki päätöksen yksin SAC-kilpailukomitea,
johon kuuluvat:
LB8DC, Morten Kvernmoen
OH2BH, Martti Laine
SM5AJV, Ingemar Fogelberg
OZ2I, Henning Andresen.

SRAL:n hallitus tai SRAL:n kilpailukomitea ei tiennyt päätöksestä
etukäteen eikä kummaltakaan asiasta kysytty.
Tämä selvisi SRAL:n hallituksen kyselytunnilla Eerikkilän kesäleirillä.

Otin asian esille kyselytunnilla, kun edellisenä viikonloppuna IARU
HQ-kilpailussa oli toimittu SRAL:n edelleen voimassa olevan ohjeistuksen
mukaan,
jossa SRAL - toisin kuin mm SSA, EDR, RSGB, UBA, ERAU, LRMD  ym  - ei
aseta minkäänlaisia sanktioita tai pakotteita venäläisten tai
valkovenäläisten
workkimisen suhteen. SRAL suosittelee kylläkin sodan uhrin eli
ukrainalaisten workkimatta jättämistä.

Kysyin, että onko SRAL:n hallitus nyt tehnyt uuden linjauksen liittyen
Ukrainan sotaan, kun SRAL on peruuttanut SAC.kilpailun?
SRAL:n vt. puheenjohtaja vastasi saaneensa itsekin tiedon
peruuttamisesta edellisenä yönä klo 02:39 - kuten minäkin - Ingon,
SM5AJV; sähköpostista
ja jatkoi todeten, että kilpailukomitean suomalainen jäsen lienee kai
ehkä toiminut sen valtuutuksen mukaan, kuin mitä hänellä on kun SRAL:n
hallitus hänet SAC-komiteaan nimitti.

Keskustelussa todettiin mm että SAC-komitealla ei ole oikeutta tehdä
strategista päätöstä kilpailun peruuttamisesta, ainoastaan taktisia
päätöksiä kilpailun säännöistä ym.
Todettin myös, että venäläisten poissulkeminen kilpailusta saattaisi
aiheuttaa heillä vihaa, joka ilmenisi myöhemmin sillä tavalla, että
Venäjä äänestäisi seuraavassa
WRC-kokouksessa kostoksi vastaan radioamatöörien 23 cm:n hankkeita.
(Galileo ym.)  (Ehkä "hieman" kaukaa haettu selitys?)

Mitä tulee SAC-kisaan samaan aikaan julistettuu SADXC-kilpailuun, se ei
tosiaan ole NRRL:n järjestämä vaan kylläkin hyvin lähellä NRRL:ää olevan
kilpailuyhteisön.
Näissä säännöissä minua henkilökohtaisesti kiusaa paitsi myös täällä
esille otettu asia, että kilpailusta ollaan tekemässä WW-kisaa, jossa
Skandinavia jää vähän piiloon, että
nyt myös 160 m on nyt mukana. SAC- eli NRAU-maat ovat tähän saakka
yksimielisesti olleet sitä mieltä, että 160 metriä ei sovi
SAC-sääntöihin, koska
se antaa ylimääräistä etua "big gun"-asemille. Tavallisella
SAC-workkijalla ei välttämättä ole edes 160 m antennia ym.

Uskon, että kohtuullinen kompromissi olisi ollut SAC-kisan normaali
pitäminen CQWW, CQWPX-periaatteella, että venäläisistä ja
valkovenäläisistä asemista ei saa
kertoimia tai pisteitä.

Jari, OH2BU