[OZ-CONTEST] CQWWPhone 2000

Hans Otto Pyndt oz5dx@adr.dk
Wed, 1 Nov 2000 11:44:52 -0000

Tak for info's og tillykke med resultaterne.
Jeg er specielt imponeret over OZ8AE's flotte resultat på 10m.
Jeg var oxo selv med på 10m søndag eftermiddag i 2,4 timer og kørte:
132 QSO, 56 lande, 18 zoner, ialt 23.162 pts.
Jeg startede nede omkring 28.250 og kørte opad og nåede til ca 28.800, men
der var vist aktivitet helt op over 29.000. Det er godt vi bruger båndet.
Jeg kan ikke lade være med at komme med en kommentar til OZ9KY's bemærkning
om hans antenner er for gode på 80 og 40m, og det kniber med at holde
frekvensen og dermed europæerne væk. Det er en nærmest umulig opgave. På
40m er fone båndet måske 80 kHz i testen, det er ca.27 kanaler. Når det
meste Europa er QRV, ja så skal S-metret blot falde til S-9, så kommer der
en og kalder CQ.
Under de givne forhold er jeres problemer så ikke at sammenligne med
svinebaronernes luksusproblemer, deres største problem var den lange
leveringstid på de store Mercedes modeller.
4-squareer jo glimrende antenner, de er også gode at lytte på, iflg W1MK
ofte bedre end Beverage.
Jeg husker, at ON4UN i sin bog "Low-Band DX-ing" beskrev sin 80m 4-sq., og
her havde han kun 1 elevated radial pr. lodrette element, og dette forhold
gjorde, at han også fik højvinklet udstråling. Det er vel netop det I
efterlyser.
I øvrigt erdet vel en god ide at have mere end 1 antenne pr bånd, men det
giver så nogle operationelle problemer, hvornår skal jeg køre på den ene
eller den anden.
Men alt dette er jo en af de spændende ting ved at køre contest, man bliver
altid klogere, og får nogle nye ideer og impulser.
Vy 73 Hans, OZ5DX

--
FAQ on WWW:               http://lists.contesting.com/oz-contest-faq.html
Submissions:              oz-contest@contesting.com