[OZ-CONTEST] wae- cw contest

Peter Vestergaard jpvest@mail.tele.dk
Sun, 19 Aug 2001 19:04:04 +0200

Hej contestere.
Jeg synes det er et par fine indlæg fra Thomas OZ1AA og Carsten OZ4FF, og skal her give mit bidrag omkring WAE-CW contesten.
Jeg havde besluttet at deltage fra et strandhus, vi har og som ligger på sydkysten af Lolland, ca. 50m fra vandet lige bag diget.
Stedet er iøvrigt omtalt i Berlingske Tiden søndag d.12 aug., i et tillæg om sommerhuse.
Der er hverken strøm eller vand, men det har vi forlængst vænnet os til, til gengæld er der ingen "man made noise".

Stationen består af en IC735 (25W output) og en 5- bånds Butternut GP og 2 stk 70AH forbrugsakkumulatorer, sådan omtales de i maritime kredse, de ligner rørceller, og man kan max. trække 20Amp, samt en computer T4400C og programmet TRLog.
Således udrustet ankom jeg sent fredag eftermiddag og begyndte opstillingen af antennen. Men ak og ve, de 2 nye isolatorer  til antennen, fremstillet af noget kunststof, jeg fejlagtigt troede var Makrolon, knækkede een efter een under opsætningen.
Materialet er sandsynligvis akryl og derfor helt uegnet til formålet. Isolationsmæssig er de OK, men mekanisk dur materialet ikke når der kommer sideværts påvirkninger.
Nå, tilbage til Holeby efter de gamle meget slidte isolatorer. De blev monteret, efter at være omviklet passende med isolationstape, så de passede bedre i rørene. Op kom antennen, radialer blev udlagt, og så var det næsten mørkt.
Så igang med at få station, nøgle og computer til at fungere. Men Murphy var stadig med på turen, hvor var akkumolatorerne?
Nok engang til Holeby, der er heldigvis kun 13Km, men alligevel.
Tilbage med akkumolatorerne, gang i radio og computer, lyttede lidt rundt på båndene og konstaterede at alt fungerede OK.
Valgte at stå tidligt op lørdag og prøve på low band, men det gik nu ikke særligt godt, så jeg valgte at afvente de høje bånd skulle åbne.
Resultatsmæssigt er min deltagelse ikke noget særlig, med 55 QSO'er og 1 QTC, og var det kun for at vise flaget og få afprøvet stationen på feltfod.
Med hensyn til QTC'erne, kan jeg godt lide Thomas's udtryk, at dem tog han, når han blev spurgt, hi.
Jeg prøvede at lytte med på nogle stykker i løbet af lørdagen, og måtte indse, at det med at skrive dem ind i computeren løbende, kunne jeg godt glemme.
Her må nok afsløres at hvis man ikke kan køre CW hurtigere end speed 100, så kniber det gevaldigt at være med.
De fleste QTC'er jeg hørte, kørte omkring speed 150- 175, og måtte erkende, at det var simpelthen for hurtigt for mig.
Det er en god ide at programmeret en F-taste til at sende AGN.
Den ene QTC jeg tog, på opfordring,  var med ZW5B på 40m. Han kørte som en brækket arm, og kun under opbydelse af al min koncentration, lykkedes det at få alle 10 linier ned i loggen.

WAE contesten er en af de få contester hvor der forekommer udveksling af informationer i større mængde, og det burde gøre den interessant for dem der vil lidt mere end den stereotype 599 14 rapport, som computeren også klarer.
Jeg er med til næste år, betydelig bedre forberedt på modtagelse af QTC'er.
Det var en anderledes contestweekend med meget lytning, men rig på oplevelser, hi.
73 Peter, OZ5WQ

--
FAQ on WWW:               http://lists.contesting.com/oz-contest-faq.html
Submissions:              oz-contest@contesting.com