[OZ-CONTEST] trlog-cty-fil

Peter Vestergaard jpvest@mail.tele.dk
Sun, 1 Sep 2002 10:22:31 +0200

Hej alle.
Ved opsætningen af trlog programmet ver. tr664 til sac-contesten generede
det mig, at der stadig ikke er korrigeret for reglen om at skandinaver,
selvom de optræder med en qso i loggen, ikke skal have point og regnes som
multiplier. Der er gjort opmærksom på det, og jeg har ikke kontrolleret
senere versioner.
Pointene bliver rigtig nok sat til nul, men der optræder en
prefixmultiplier.

Jeg udtænkte derfor den geniale ide at fjerne alle skandinaviske
kaldesignaler fra CTY.DAT, for derved at undgå forstyrrelser i
slutresultatet. Det gøres med en teksteditor.
Da det var gjort efterprøvede jeg med følgende overraskende resultat:

LA optrådte i landefeltet som Argentina?
Her fjernede jeg et L, der stod sidst i LU-mulighederne.

JW som Juan de Nova & Europa?
Her fjernede jeg et J, der stod sidst i FR- mulighederne.
Fejlen stammer muligvis fra en tidligere rettelse, da man skriver FR/J eller
FR/E, og så er J'et blevet stående fefter fjernelsen af et kaldesignal?

SM som Lebanon (SM1TDE/4U)?
Her fjernede jeg hele kaldesignalet.
Hvis tildeling af /4U prefixer bliver givet med rund hånd til vedhæftelse
overalt i verden er vores prefix system, i form af CTY.DAT filer,
gennemhullet.

Pas på efter rettelserne, linierne skal stadig ende med et semikolon ;

Efter afprøvning med alle mulige skandinaviske prefixer var landefeltet
tomt, og der blev ikke tillagt hverken multiplier eller point, men QSO'en
står der naturligvis og indgår i total antal QSO'er, men pyt, det er da til
at korrigere for.

Brugere af CT922 skal ikke smile for tidligt, de har lignende problemer, med
nogen af prefixerne.

Det har jo altid været god politik at få opdateret til nyeste CTY.DAT fil
lige inden en contest, men generelt er det nok klogt at efterse disse
CTY.DAT filer, da der åbenbart forekommer fejl.

Da CTY.DAT er en almindelig tekstfil, er der god grung til at antage, at de
forskellige programudbydere "Låner" hos hinanden, og eventuelle fejl derfor
automatisk følger med over.

Tilbage står så spørgsmålet om hvilke andre fejl der ellers er tilstede i
CTY- filen?

73 es cu in sac, oz5wq Peter.