[OZ-CONTEST] OZ8AE EUHF Championship SOABLP

OZ8AE J. Christensen oz8ae at mail.tele.dk
Sun Aug 3 12:17:23 EDT 2003

Hej.

Restultat fra lørdagens EuHf Championship contest. Første gang jeg har været med. Det var meget morsomt.

OZ8AE
SOABLP

Rapport 59969  (man angiver året for første licensudstedelse. Dette er samtidig multiplier).
Deltagere:  Kun Eu stationer kører hinanden.

Båndplanen skal følges og INGEN QSO-er i DX-vinduerne.
Dette var dog ingen hindring for G4IIY, HG8C og LY2OX.

Bånd    160    80      40      20     15    10

QSO       59    83    116    124     50     6    438
Multi        35    43      43      43     30     5    199

Claimed score 86.963 points.

Hørte Eu stationer kalde OZ4FF og OZ0RS. Jeg hørte ingen OZ-er selv.

For første gang havde jeg bedt programmet om at angive km til destinationen. Det var meget interessant at sidde og lytte til stationerne på de forskellige bånd og se hvorledes udbredelsen var i kilometer. Det har jeg aldrig spekuleret så meget over før.

Lørdagen blev brugt til flere andre ting så det var ikke fuld tids operation.
Grillen var startet og det tog et par timer.

Ind imellem fik jeg også kørt følgende, der lå og kaldte CQ

1252z  3B9ZL      på 21017
1539z  7Q7BP     på 21052
1922z  VK8CAW på 14019  - dejlig QSO næsten 45 minutter.

Sidste QSO er Karl (dansker) fra Darwin. Mange danskere har fået deres Macquarie Island QSO og QSL kort fra Karl. Karl var på M. I. i 1970 og der var faktisk en pile-line hjem til Danmark fra Karl.
Jeg lærte Karl at kende i 1978, da han sad og passede Melbourne Radio og jeg sad på NELLA DAN/OZKC. En gang i 1978 flyttede Karl til Darwin Radio hvor han arbejdede til stationen lukkede for 3 år siden.
Da Karl ikke har noget imod 32-35 graders varme døgnet rundt så bor han stadig i Darwin.
Han spørger om danskerne er blevet bange for nøglen. Han hører aldrig en OZ på CW mere!!! ????
Har fortalt Karl at selv om han har masser af QSO-er med tyskere, betyder det IKKE at der også er condx til OZ. Det er min erfaring når jeg har været af sted. Jeg kan ofte sidde og høre europa køre VK hvor jeg ikke hører en lyd.

Nu er Karl QRV med sin FT-920 og en 3 el. monobander til 20 meter hver morgen og hver aften - hans lokal tid.
Han befinder sig i den lave ende af 20 meter og iflg. DX-summit Spot Databasen så er han QRV fra 0645 UTC og fremefter samt om aftenen fra kl 1830 UTC.
Desuden er Karl QRV på PSK31 hvor han ligger omkring 14070 KHz. Det er indtil videre kun blevet til en QSO med OZ.
Interesserede kan kontakte Karl på kpw at bigpond.com.au

Næste weekend er så WAE - for de der tør gå i gang med dette QTC ræs.

73 Jørgen OZ8AE

Fam. Christensen
Virum