[OZ-CONTEST]båndpass filtre

Peter Vestergaard jpvest at mail.tele.dk
Sun Dec 14 22:35:57 EST 2003

Hej
Har lige haft lejlighed til at se kurverne for de kendte W3NQN filtre.
Med max. 30 dB dæmpning er de, efter min erfaring, ikke gode nok, og det
bliver værre med de højere frekvenser.
Mellem 10-15m er der kun 10dB.
K4VX filtre har lidt bedre dæmpning, omkring 33dB har jeg kunnet presse dem
til, men de er kritiske med justeringen omkring indsætningstabet.
Vores største problem ligger i at man skal være meget omhyggelig med at tune
sit PA-trin med fuld effekt, da indgangsimpedansen varierer voldsomt under
den manøvre, og dermed forårsager høje spændinger over filtrets
kondensatorer grundet meget svingende SWR.
Større kondensatorer? YES, men de brænder også af!

Vi har haft lånt filtre fra OZ7YY og de virkede meget fint.
Finn kunne du ikke tænke dig at give os anvisning på beregning af dine
filtre?

73 Peter OZ5WQ