[OZ-CONTEST] OX-juletest

Hans Otto Pyndt oz5dx at adr.dk
Sun Dec 28 23:28:30 EST 2003

Hej
Jeg forstår godt OX3KV's frustration over at høre kraftige OZ'ere i juletesten uden at kunne råbe dem op. Jeg har selv oplevet det samme.
Mulige forklaringer:
- båndstøjen meget, meget lav i OX,
-OZ'erne veludrustede, gode antenner, max tilladte effekt,
-båndstøj langt højere i tempererede zone + QRM fra tilsvarende tester i nabolandene, (finder man en frekvens, hvor S-metret går ned på S-9, kalder man CQ),
 - nu ved jeg ikke hvad du kører med af effekt og antenne, og hvor din QTH er, ikke alle steder på Grønland er lige gode at køre OZ fra.
Jeg kan fortælle dig at jeg den 25 dec hørte K2XA køre dig på 80m CW kl ca 2220 og jeg kunne ikke så meget som ane dig. Mit støjniveau på 80m om aftenen ligger normalt på S 3/4.
Under mine ophold i Grønland har jeg mange gange lyttet til europæere på de lave bånd, først når signalstyrkerne på min gamle TR-4 kom op omkring S-7 havde jeg en chance for at råbe dem op, når der var nogenlunde ro på båndet.
Fortvivl ikke Alan; søndag den 4. januar 2004 er der nytårstest på 40m, og da har jeg flere gange kørt OX3NUK fra Godthåb. Nytårstesten ligger for dig på et behageligere tidspunkt, du behøver ikke stå helt så tidligt op, se tiderne i OZ (datoen er forkert).
Alle OZ-Contest abonnenter ønskes et godt nytår herfra.

73
Hans OZ5DX