[OZ-CONTEST] OZ1HQ - IARU HF Championship

OZ0J - Joergen contest at roemming.dk
Tue Jul 22 08:34:44 EDT 2003

På opfordring fra OZ1AA kommer her OZ1HQ’s resultat m.v. fra IARU HF
Champion testen. Som det har fremgået af op til flere mails samt indlæg på
www.edr.dk og i OZ, så skulle EDR igen stille med en HQ station, denne gang
med OZ1HQ.

HQ som suffix er i denne test guld værd, da HQ automatisk giver ”verden” en
indikation om, at her er en Head Quarter station og dermed en multiplier.

Det var lidt af en kamp bare at finde nogle QTH’er og nogle operatører. Men
det lykkedes at finde følgende:

QTH: OZ5BAL, OPR: OZ0J
QTH: OZ5ESB, OPR: OZ1DYI - OZ1HXQ - OZ1CWP - OZ1INN og OZ4AFQ
QTH: OZ7HAM, OPR: OZ1ETA

Fordelingen af bånd og mode blev:

OZ5BAL, 15 SSB og CW
OZ5ESB, øvrige bånd SSB
OZ7HAM, øvrige bånd CW

Forholdene var mildest talt ikke gode. Det blev dog til flere QSO’er end
sidste år, og vi fik følgende:

CW		PHONE		Total		Multipliers
BAND	QSOs	Points	QSOs	Points	QSOs	Points
160	   9	9	  92	232	 101	241	25
80	 135	355	 341	947	 476	1302	39
40	 152	431	 210	610	 362	1041	41
20	 459	1611	 799	2620	1258	4231	75
15	 148	422	 291	871	 439	1293	49
10	 148	428	 240	700	 388	1128	24
Total:	1051	3256	1973	5980	3024	9236	253

Den foreløbige score er 2.336.708

Udstyret var følgende:

OZ5BAL:
Yaesu FT-1000MP Mark-V, ETO 91b PA-Trin, 3 el. beam, heil headset, MFJ-434
voice keyer, Bencher CW-keyer, Writelog som logprogram.

OZ5ESB:
Station 1 (28,14 og 7 MHz SSB):
YAESU FT1000 Mk.5 - Alpha 99 - 8 element dual band yagi for 50/28 MHz @ 25m
- 6 element dual band yagi for 21/14 MHz @ 22.5m - lodret dipol for 7 MHz @
21m CT-Log som logprogram
Station 2 ( 3.7 og 1.8 MHz SSB):
YAESU FT1000 Mk.5 - Alpha 99 - 2 stk. dipoler for 3.7 MHz @ 42.5m - delta
loop for 1.8 MHz @ 42.5m, CT-log som logprogram

OZ7HAM:
Kenwood TS-850, 40 GP, 80 DIPOLE, 10-20 M TH-3, FL-2100 (en del af testen),
TRLog som logprogram

Fra OZ1ETA har jeg fået følgende:

Jeg vil lige fortælle lidt om weekendens oplevelse i Køge. Kørte udelukkende
CW og det var fedt.
Det viste sig hurtigt at OZ1HQ callet var en gave.
Kørte 100 w på 10-40-80 m.
Det kan også ses da 50 % af qsoerne er kørt på 20.
Fik tunet PA-trinnet ca. 17z til 20 m og det gav resultat. Manglede helt
tydeligt effekt på de andre bånd.
Det havde med sikkerhed givet 300-400 flere i kassen (især på 40-80m).

Jeg kørte 95 % af tiden CQ.
Derfor blev det ikke til så mange mults også fordi der ikke var adgang til
cluster.
10 m åbnede søndag og det var rigtig dejligt at få lidt med fra det bånd,
selvom det kun blev til EU stn. Forholdene var vel egentlig under middel.
Jeg kørte ikke en eneste JA. Derimod i rigelig mængder US stn.

Det er helt sikkert jeg er med til næste år.
Bare skriv mig på op listen.

Jeg selv havde meget dårlige forhold især lørdag, hvor det kun blev til ca.
45 QSO'er fra kl. 14 DST til kl. 20 DST. Jeg kom en anelse senere op søndag
end planlagt, men jeg var da med i en pile-up, der gav QSO'er. I øvrigt en
stor tak til OZ4ZT, der spottede mig flere gange på 15 SSB.

Mit CW er endnu ikke til meget små signaler i speed 30 WPM eller mere. Her
mangler jeg virkelig træning, men jeg skal nok nå det. Jeg har optaget i alt
2 timers lyd fra 15 M, både SSB og CW. Jeg lægger nogle brudstykker ud på
min hjemmeside i nær fremtid (efter Læsø).

OSL kort er godkendt, nu afventer OZ1ACB bare at modtage dem. Logsearch kan
du finde på www.oz0j.dk/oz1hq Her er der også et par fine billeder fra
OZ5ESB. Rygtet vil vide, at operatørerne på det øverste billede er sorteret
efter tykkelse.

Fra OZ1ETA fik jeg følgende kommentarer: sikke nogle flotte T-shirt OZ5ESB
har. EDR burde sponserer nogle til ops i HQ testen !! Jeg ved, at der er
flere fra HB, der læser dette. Noget man skulle tage op på næste HB møde?

Det var alt herfra. Jeg takker OZ5BAL for lån af QTH.

Nu afventer jeg så spændt resultat fra OZ1AA.

Jeg vil nu koncentrere mig om min DX-pedition til Læsø.

Vy 73 de OZ0J Jørgen