[OZ-CONTEST] Titanex beam TY5S

Jens Christian jive4life at hotmail.com
Mon Apr 26 02:35:24 EDT 2004

Hej Carsten,
Nu ved jeg ikke hvad du skal bruge din kommende nye antenne til, men er det
gain du søger så hold dig langt væk fra logperiodiske antennedesigns!

Der findes flere alternativer som så absolut vil kunne outperforme den model
du har kig på og læser man de tests der er blevet gennemført, er der
specielt én model som altid ender i top 2 nemlig Force 12 5BA.

Der er her tale om et beamdesign dækkende de bånd du søger, men med den
forskel at der i princippet er tale om 5 horisontalt stakkede monobandere.
Alle elementer er fullsize hvilket betyder nul tab i traps og lign. Antennen
har tre fødepunkter, 15 elementer og en bomlængde på ca. 11 meter.

Der findes en 4-5 amatører her i Danmark som har den antenne (har selv en,
6O, 7QM og de to sidste husker jeg ikke navnet på).

Dog skal man være opmærksom på én ting - antenneelementerne er popnittet
sammen for at minimere vindmodstanden. For at være helt sikker på, at
elementerne ikke ryster sig løse, skal man tage sig den tid at bore de
ekstra huller og fordoble antallet af nitter i hver samling...tro mig - det
kan betale sig for det er et helvede at skulle have sådan en sag op og ned
hver tredje år!!

En kort bemærkning til det med dipoler - 80/160m ...hvis du har planer om dx
på disse bånd, skal de ret så højt op før de dur til noget (min. 1/2wl). Der
er skrevet en masse om netop det emne på bla. topband reflektoren så kig
lidt på det inden du træffer dit valg. Selv bruger jeg 4 sqr. med fullsize
elementer på 80m og har shuntfødet min mast til 160m. Okay, det har én
ulempe - qsoér indenfor 500km kan dårligt gennemføres uden PA-trin - her
ville en gedigen cloudburner a la en dipol i 20m højde gøre underværker.....

73's....Jens / OZ1DD

Traps are for sissies...everything below a kw is a driver........