[OZ-CONTEST] SAC for OZ8AE - SOABLP -

OZ8AE J. Christensen oz8ae at christensen.mail.dk
Thu Sep 23 16:14:10 EDT 2004

Hej.

Hermed resultatet for årets SAC CW afdeling.

OZ8AE Single Opr, All Bands, Low Power.

Bånd    QSO    Point    Lande
80m        145        291    28
40m        223        472    36
20m        248        581    37
15m          69        186    24
10m            2             6      2

Ialt            687     1536    127    med total score:  195.072 points.

Fredag fik jeg den glæde at "låne" en ICOM IC-775DSP. Det bevirkede at jeg pludselig var mere interesseret i at sammenligne den radio, som jeg overhovedet ikke kender med en midlertidig FT-1000MP samt min IC-746.
Der blev brugt en del tid med at skifte mellem de 3 radioer og det var et særdeles interessant forsøg. Til gengæld fik jeg ikke produceret så mange QSO-er som jeg havde forventet.

Ved testens start lørdag var der åbninger mod øst på 15 meter. Een af de første var VK8AV. Efter 10 QSO-er skifet til 20 meter hvor der blev kørt en del østpå, bl.a. nogle VK. 1230 var der så også QSO mod Østkysten af USA. - Der blev vekslet mellem 15 og 20 meter til 1445. Fra 1445 til 1515 skiftet til 40 meter for at få nogle multiplier i Europe inden medens det var muligt.
1515 igen på 20 meter hvor der både blev kørt JA og W6 samt al det andet.
Fra 1200 til 1700 var jeg ofte på 10 meter - uden at høre noget.
1708 lige på 15 meter for at køre 9J2BO. - Ned på 40 meter hvor der kunne køres JA. - Herefter kørt 20-40-80 meter til 2300.
Til køjs.
Igen i gang 0245 på 80 meter. Ingen DX før kl. 0410 - med K3ZO. Skiftet til 40 meter kl. 0500 og fik W8, W6, VE7.
Skiftet til 20 meter allerede kl. 0530 men fik UA0 og JA. Kl. 0722 VR2BG på 15 meter. - 0834 5H3KK samt A45WD. - Hørte OZ4O køre 5R8 men der var ikke meget at køre på 10 meter. - Fik 9U6PM kl. 0957 på 15 meter.
Var på 20 meter mod nordøst for at køre lidt fjernøsten. Blev kaldt af YJ0XX 1121 - :-)

Ingen Sydafrika hørt i testen. Fra Sydamerika kun LU1EWL på 15 meter. Synes ikke der var samme antal deltagere som sædvanligt - eller det var måske radioforholdene?

QRN var høj og der var mange der skulle have gentaget serie nummeret incl. mig selv. Båndsuset var til tider kraftigt. Der var kraftig regn en del af tiden.
Motivationen ikke den største men det var nu morsomt at have 3 stationer stående over weekenden.

FT-1000MP var afleveret efter at den havde fået en RESET. Egenstøjen var enorm og det lød som CW signalerne blev presset igennem CW filtrene. - Ved hjælp af Vine Antenna fik jeg indstillet INRAD modifikationen i front end. Det hjalp lidt men stadig ikke nok.
Egenstøjen i RX er - efter min mening - for høj og fjernes delvis når man anvender DSP.
Denne FT-1000MP lyder dog anderledes end dem jeg lyttede på under F/D fra OZ9EDR. - Den skal nok tæmmes noget mere.

Anderledes rolig var det at anvende IC-775DSP. Ganske rolig modtager men alle 3 radioer havde samme s-meter udslag (inden for 1 s-grad)
Selv IC-746 var meget ren. Filtermulighederne er lidt begrænsede i IC-746 men det er en særdeles god radio.
Jeg havde måske fået helt andre resultater om jeg havde afprøvet radioerne hvor der var store antenner, f. eks. hos OZ5WQ eller fra de forskellige man hører i Jylland. (OZ5E, OZ1DD, OZ7YY og mange andre)

Hørte OZ1AA  OZ1DUG  OZ1DJJ  OZ4O  OZ7PA og OZ8SW.

Protest imod følgende:
SM7GIB 14034 kl. 1700. Bliver ved med at flytte ned oven i mig - der havde ligger på QRG. Flyttede 2 KHz ned, men han flyttede med.
OH1F 14037 0532. Lægger sig pludselig oveni og begynder at køre CQ.

Tak for OZ1AA og OZ4O for dejlige indlæg.

73 Jørgen OZ8AE